Is het mogelijk om ontslag te nemen tijdens ziekte bij een contract voor bepaalde tijd?

Ik zit in de ziektewet voor mentale problemen. Ik werk therapeutisch dagelijks een x aantal uren. Meestal 7 a 8 per dag incl de pauzes. In de logistiek is dat niet fulltime. Normale werkdag is 10 uren incl de pauzetijden. Dus 9 uur per dag echt werken.
Ik heb een (tweede) contract van 6 maanden dat per april afloopt. Ik wil echt niet meer tot april daar werken, ik ga dagelijks met tegenzin naar werk. Aangezien de economie nu goed is, er veel werk is en ook leuke banen ben ik aan het solliciteren. Kan ik tijdens mijn ziektetijd nu wel ontslag nemen en daarna bij een andere werkgever in dienst treden?
Natuurlijk heb ik een maand opzegtermijn dat begrijp ik. Mij is verteld dat het uitmaakt of je een contract hebt voor bepaalde of onbepaalde tijd.
Er zijn op dit moment zoveel banen die ik veel leuker vind en veel meer bij mij passen. Ik wil weer terug naar mijn oude soort werk in de logistiek. Daar ligt toch mijn hart.
Het liefste zo snel mogelijk. Hoe kan ik dat doen en zitten er consequenties aan vast? Bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je kunt een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tussentijds opzeggen als die mogelijkheid in het contract staat.

Daar zitten wel risico's aan als je ziek bent. Stel eens voor dat je verwachte nieuwe werkgever inlichtingen gaat inwinnen bij je huidige werkgever. Dan is het op zijn minst vreemd dat je wel zou kunnen gaan werken bij de nieuwe terwijl je dat wegens ziekte niet kunt bij de huidige.

Je huidige werkgever betaalt je loon door zolang je ziek bent en het contract loopt. Zou je na afloop van het contract nog steeds ziek zijn, dan pas neemt het UWV de uitbetaling over met een Ziektewetuitkering. Die breng je echter in gevaar als je tussentijds opzegt. Een eventuele werkloosheidsuitkering overigens ook. Om die niet in gevaar te brengen, moet een nieuwe werkgever een arbeidsovereenkomst aanbieden van minstens 6 maanden.

Ik blijf het een vreemd geval vinden: je bent of ziek of je bent het niet, het zou een arbeidskundig wonder zijn als een zieke medewerker ontslag neemt en weet dat hij genezen is precies op het moment dat hij moet beginnen bij de nieuwe baas.
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Jammer alleen van je laatste alinea. Je hebt geen idee van mijn situatie, welke of wat voor ziekte etc en toch een oordeel.