welke kleuren zijn overdag op een beamer het beste te zien?

Ik gebruik tijdens een presentatie witte letters op een donkergroene achtergrond. nu moet ik een afbeelding laten zien bestaande uit 2 kleuren. heeft iemand hier ervaring mee en een idee welke kleuren ik het beste kan gebruiken?

2.1K
Amadea
5 jaar geleden
Kan er in de ruimte waarin die presentatie wordt gegeven geen licht gedempt worden?
Ambitionzazahg
5 jaar geleden
ik denk wel enigszins, maar ik wil hoe dan ook zo duidelijk mogelijk alles kunnen presenteren

Antwoorden (1)

Wanneer je overdag op een wit scherm presenteert moet je voornamelijk donkere en felle kleuren gebruiken. De witte achtergrond en het daglicht creëren een 'witte waas' over je presentatie heen. Je kunt zo'n witte waas ook in je powerpoint simuleren door een wit vierkant over je presentatie te plakken en deze een transparantie van bijvoorbeeld 40% te geven. Je krijgt dan een indruk van wat er met de kleuren gebeurd wanneer ze 'witter' worden. Dit voorbeeld heb ik als afbeelding toegevoegd aan mijn antwoord.

Vermijdt in elk geval pasteltinten. Wanneer je onvermijdelijk toch lichte tinten heb in afbeeldingen, tabellen of tekst probeer deze dan te accentueren met donkere randen/zwarte kaders
Plaatje bij antwoord