Wat zijn de opties om te studeren zonder afgeronde middelbare schooldiploma?

Ik heb alleen een overgangsbewijs van 2 VWO naar 3. Helaas heb je voor de MBO 3-4 opleiding allemaal overgangsbewijs naar 4 nodig. Ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn. Geen thuisstudie zoals LOI aub.

Ben momenteel 24 jaar, man.

5 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Neem eens contact op met vavo.
Misschien kunnen zij iets voor jou betekenen.
Ben wel bang, dat jij voor de kosten opdraait.
GGeert94
5 jaar geleden
Heb de Vavo al opgezocht, maar helaas kom ik zelfs daarvoor niet in aanmerking
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoop dat je iets hebt aan de gegeven antwoorden.
Houd vol! Met deze instelling ga je er wel komen! Veel succes!

Antwoorden (3)

@ 21+-toets afleggen waarmee wordt vastgesteld of je over voldoende kennis en vaardigheden beschikt om een hbo-opleiding naar keuze te volgen. Als het resultaat positief is, kun je starten.

@ Entreeopleiding volgen. Dit is het laagste niveau van mbo. Je kunt hiermee starten zonder middelbareschooldiploma.
@ Voortgezet Algemeen Volwassenenonderwijs (VAVO) gaan volgen. Leidt op van vmbo-tl tot en met vwo, diploma is gelijkwaardig aan dat van de dagopleiding die middelbarescholieren volgen.

Of en hoe elk van die keuzes gefinancierd kan worden, is een andere vraag.
Toegevoegd op 02 december 2018 22:05: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Een mogelijkheid is het staatsexamen. Zonder enig diploma kan je wel in 1 of meer vakken staatsexamen doen. Dit is gelijkwaardig aan een diploma van een gewone school.

Het staatsexamen verschilt van het gewone centraal examen, omdat:
-u zelf verantwoordelijk bent voor de voorbereiding op het examen;
-u examen doet in de vakken die u zelf kiest;
-u bepaalt hoe lang u over het halen van een diploma doet: de certificaten voor afzonderlijke vakken zijn 10 jaar geldig;
-u college-examens heeft in plaats van schoolexamens.

De overeenkomsten zijn:
-de exameneisen;
-de centrale examens;
-de manier waarop examens worden afgenomen;
-de waarde van het diploma;
-kandidaten met een beperking kunnen op een aangepaste manier examen doen.

Kosten staatsexamen
Deelnemen aan een staatsexamen kost € 113 per vak. Voor een vak met alleen een college-examen betaalt u € 56.

Ik ken iemand die in een jaar naast een 5-daagse werkweek staatsexamen heeft gedaan met de bedoeling een universitaire studie te beginnen. Dit is gelukt, het kan. Succes @GGeert94.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
GGeert94
5 jaar geleden
Dankjewel! Moet je alle vakken doen van een profiel? En zo ja, hoe kan ik me er het beste op voorbereiden?
GGeert94
5 jaar geleden
Heb het al opgezocht. Enige nadeel is dat de examens alleen in mei en juni zijn. Ik ga dat dus niet redden als ik nu pas begin en anders moet je 1.5 jaar gaan wachten voordat je pas mag beginnen dus heeft nu beginnen geen nut anders vergeet je weer veel dingen.
Naast de andere opties die al zijn genoemd, is het ook nog een optie een toelatingsonderzoek te doen voor mbo2, 3 of 4. Gezien je leeftijd zullen mbo's daar wel voor openstaan, al zullen ze je adviseren te kiezen voor een BBL opleiding (omdat je anders bij 16-jarigen in de klas zit). Bij een toelatingsonderzoek wordt een capaciteitenonderzoek gedaan, waarbij jouw resultaten vergeleken worden met een doelgroep voor het niveau dat je wilt gaan doen. Er zal ook gekeken worden naar niveau Nederlands en rekenen. Daarnaast wordt motivatie meegenomen en wordt je gevraagd een of meerdere aanbevelingen mee te sturen. Op basis daarvan beslist de toelatingscommissie of je wordt toegelaten.