Heeft mijn werkgever geheimhoudingsplicht over ziekenhuis afspraken?

Binnenkort moet ik 2 dagen naar het ziekenhuis waarvoor ik vrij heb moeten vragen. Voor aanvullende informatie tegenover mijn werkgever heb ik erbij vermeld waarvoor ik naar het ziekenhuis moet. Aan mijn collega's heb ik bewust niets verteld. Zij hoeven niets te weten.
Echter, tot mijn grote verbazing, hoorde ik van collega's dat de werkgever ze heeft verteld over mijn ziekenhuis afspraken en blijken tot in detail te weten waarom ik naar het ziekenhuis moet. Ik word vervolgens bestookt met allerlei vragen van collega's (goed bedoeld, maar zit er niet op te wachten) en ik kan dit niet waarderen. Heeft een werkgever geen geheimhoudingsplicht in dit soort gevallen? Ik begrijp überhaupt niet waarom je als werkgever dit soort privé zaken van een ander moet delen op de werkvloer?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Nee. Een werkgever heeft geen medisch beroepsgeheim.
Je hoeft je werkgever ook niet te vertellen waarom je opgenomen wordt.
Niks mis mee om het wel te vertellen maar had er bij gezegd dat je het ook graag privé wil houden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@TurfGraver
Je legt de bal m.i. onterecht bij het slachtoffer. (al is dat een wat zware term)
De werkgever had zélf zijn verstand moeten gebruiken ! @kk88
Nee, een werkgever mag dat niet zomaar vertellen. Maar het is gebeurd. Wanneer je hem daar vriendelijk op aanspreekt heb je niet meteen een verstoorde werkrelatie en zal 'ie zijn fout vast ook zelf beseffen. Hopelijk leert hij ervan. (of zij, natuurlijk !)
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat zal helemaal van de onderlinge relaties daar afhangen. Ken ze niet.
Eens dat een werkgever er altijd goed aan doet privé zaken privé te houden.
Maar als we over plichten beginnen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wanneer je een paar uur vrij vraagt om naar de huisarts / ziekenhuispoli te gaan, hoef je OOK niet te vermelden waarvoor. Het is privé.
Echter wanneer je meer dan even niet op je werk verschijnt ligt het voor de hand dat je hier iets over vertelt. Operatie / behandeling bv. dit kan je vertellen, maar hoeft niet te melden aan je grote teen of neus. Doet niet ter zake.
Werkgever had het al helemaal niet moeten / mogen vertellen aan de collega's : fout!
Als jij wilt dat zij op de hoogte zijn, kan je dit zelf vertellen, of niet dus.
Spreek hem/haar er op aan , niet boos , eerder teleurgesteld omdat jouw privacy is geschonden. Niet iedereen is er ten slotte van gediend dat de hele goegemeente op de hoogte is van de eigen medische perikelen.

Antwoorden (2)

Juridisch kun je lang praten of de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) hier wel of niet precies van toepassing is (dat hangt mss af van de exacte reden en wijze waarop je deze informatie hebt gedeeld), maar in de geest van de AVG is dit onzorgvuldig en niet toegestaan. Je medische informatie is een 'bijzonder persoonsgegeven' en zulke informatie valt onder strenge privacy eisen.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Vanwaar de min?
Je werkgever had hier niet over mogen praten. Zelf had ik voor de zekerheid erbij vermeld "laat dit onder ons, ik wil niet dat mijn collega's hiervan afweten". In dit geval zou ik de werkgever even netjes zeggen, dat je er niet blij mee bent, dat hij je collega's heeft ingelicht. Vergeet niet, je werkgever is ook maar een mens, hij moet voor vervanging zorgen tijdens je afwezigheid en hij heeft er vermoedelijk niet bij stilgestaan, dat jij er problemen mee hebt, dat hij je situatie aan je collega's heeft uitgelegd. Sterkte met de operatie.