personeelshandboek met disclaimer (geen rechten aan ontlenen) is dat ongeldig?

Op mijn werk hebben we een personeelshandboek. Op de voorkant staat: Aan de inhoud van dit personeelshandboek kunnen geen rechten worden ontleend. Bijzonder, vind ik. Is dit boek dan wel rechtsgeldig?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Dat is inderdaad bijzonder. Een personeelshandboek geeft gedragsregels weer, en regelingen die gelden in het bedrijf.
Als er geen rechten aan kunnen worden ontleend, dan kan het personeel geen aanspraak maken op de regelingen (bijv. onkostenvergoedingen die staan vermeld). Maar aan de andere kant, als er in het personeelshandboek iets staat over de maximale tijd dat je mag gaan roken of tussen welke tijden je aanwezig moet zijn op kantoor, dan kan de werkgever dat ook niet afdwingen omdat er geen rechten aan ontleend kunnen worden.
In principe zou een ondernemingsraad zich moeten hebben uitgesproken over het personeelshandboek. Als die met die tekst akkoord zijn gegaan, dan is het 'rechtsgeldig' voor wat het waard is.
5 jaar geleden
Als het personeelshandboek uitgebreid verwijst naar CAO of wetgeving, dan is de disclaimer strikt maar logisch. Immers; de CAO of wet geldt, niet de citaten of interpretatie in het handboek.

Dergelijke disclaimers staan bv ook wel in sommige publicaties over (geïntegreerde) wetsteksten; strikt genomen is alleen de Staatsbladpublicatie geldig, niet de versie die anderen daarvan maken.
5 jaar geleden
crispy
5 jaar geleden
Lijkt me juist andersom. Als je verwijst naar CAO dan hoef je daar geen disclaimer over op te nemen. Juist als je zonder relatie met CAO of wetgeving in je handboek iets roept over (bijvoorbeeld) seniorendagen, kan je in de disclaimer opnemen dat wettelijke of CAO afspraken een hogere rechtsgeldigheid hebben.
tinus1969
5 jaar geleden
@crispy; het is dan een puur formeel-juridische disclaimer. Juridisch geldt de CAO, niet een personeelshandboek met citaten uit de CAO.