Kun je je school afmaken met een strafblad?

Stel je doet Praktijk , Vmbo , Havo of Vwo en je krijgt een strafblad. Kun je dan nog je school afmaken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8K

Antwoorden (4)

Ja je kan je school gewoon afmaken.
ronron1212
5 jaar geleden
In principe zou je je school wel af kunnen maken, maar als het vergrijp dusdanig zwaar is dat er een langdurige gevangenisstraf op volgt, dan zal je (als je daarvoor de mogelijkheid krijgt),je studie in de gevangenis kunnen voortzetten en afmaken.
5 jaar geleden
Ja, dat kan, maar verschillende vervolgopleidingen op het mbo en hbo stellen wel een VOG verplicht bij de aanmelding. Met een strafblad kan je daar dus niet heen.
5 jaar geleden
MarBet
5 jaar geleden
In het mbo heb je toelatingsrecht. Het kunnen overhandigen van een VOG is geen wettelijke toelatingseis. Dus een opleiding mag iemand niet weigeren omdat hij geen VOG kan krijgen. Als een school dat dus verplicht stelt, zijn ze fout bezig.
De VOG is wel nodig om stage te kunnen lopen. Dus handig is het niet om aan een opleiding te beginnen als je al weet dat een stage (nog) niet kan. Maar het is aan de student om die keuze te maken.
Daarnaast betekent een strafblad niet per definitie dat je geen VOG kan krijgen. In veel gevallen krijg je die wel, alleen bij zwaardere feiten die gerelateerd zijn aan het soort werk krijg je geen VOG.
Dat hangt ervan af, het ligt wat genuanceerder dan de eerdere antwoorden aangeven. Het hangt er vanaf wat het vergrijp is geweest en wat voor opleiding je volgt. In principe kun je je opleiding gewoon afmaken, tenzij je een stage moet doen waarvoor je een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig hebt. In voortgezet onderwijs zal dit nog niet zo spelen, maar in het beroepsonderwijs wel.
Om in de beroepspraktijk aan de slag te gaan, heb je dus een VOG nodig. Er wordt dan gekeken of er vergrijpen zijn geweest die risico's met zich meebrengen voor het soort werk dat je gaat doen. Heb je bijvoorbeeld geld gestolen, dan zul je geen VOG krijgen voor werk met financiële verantwoordelijkheid. Gelukkig krijg je vaak wel een VOG, ondanks een strafblad. Bij minderjarigen verlopen strafbare feiten sneller, omstandigheden worden meegenomen en zeker als omstandigheden veranderen of de persoon duidelijk verbetering heeft laten zien, en er wordt dus gekeken of er een relatie is tussen het strafbare feit en de werkomgeving. Dit maakt dat ongeveer 98% van de jongeren die een strafbaar feit heeft gepleegd toch een VOG kan krijgen.
Daarnaast heb je de VOG dus niet nodig om onderwijs te volgen. Het gaat puur om de stages.