Als je tijdens ziekte op 70% zit van je loon mogen ze dat dan ook over de vakantiedagen rekenen?

Ik ben deze zomer ziek geweest, niet in zo'n mate dat ik niets kon maar met een scheurtje in het bot in de arm is het lastig schoonmaken. Dit genas heel erg traag en ik bleef pijn houden dus dat heeft mij zo'n ruim drie maanden thuis gehouden. Nu mocht ik gewoon op vakantie van de bedrijfsarts zolang ik dus geen gekke dingen zou doen met mijn arm. Nu hebben ze dus gewoon de vakantie dagen eraf gehaald maar ook daar maar 70% van betaald. Is dit terecht?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Antwoorden (2)

Over de periode dat je ziek bent en 70% van je loon krijgt, krijg je ook maar 70% vakantiegeld dat is normaal. Ik weet niet wat er in je cao staat over inlevering vrije dagen bij ziekte. Je vakantie als je die niet hebt gehad mogen ze niet aftrekken.
ronron1212
5 jaar geleden
"Over de dagen dat je ziek bent, mag je werkgever geen vakantiedagen inhouden. (...)
In sommige gevallen mag je werkgever wel vakantiedagen inhouden:
• Als hierover afspraken staan in je cao, je contract of het bedrijfsreglement (verzuimprotocol).
• Als schriftelijk is vastgelegd dat je werkgever vakantiedagen mag inhouden als je ziek wordt tijdens je vakantie. Dan mag hij dit afschrijven van je bovenwettelijke vakantiedagen.
•Als je zelf toestemming geeft om ziektedagen af te trekken van je vakantiedagen."

Stel: de situatie is van toepassing dat wél vakantiedagen mogen worden ingehouden. Dan moet tijdens die opgenomen vakantie 100% van het loon worden doorbetaald. Niet 70%.
Stel: deze situatie is niet van toepassing. Dan hoeft maar 70% van het loon doorbetaald te worden tijdens de vakantie (of in het eerste ziektejaar het minimumloon, als dat hoger is) maar dan worden de dagen niet afgeschreven van het vakantiedagensaldo.

Dus het is het een of het ander. Wat niet kan, is hetgeen ik lees in de gestelde vraag: én vakantiedagen afschrijven én die opgenomen vakantiedagen maar voor 70% doorbetalen. Antwoord is dan: nee.
Computoon
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
De opbouw vakantiegeld zal echt wel 70% bedragen als je loon ook nog maar 70% is. Dus vanaf dat moment is het allemaal 70%.
Computoon
5 jaar geleden
Als ik de vraag correct interpreteer gaat het niet over de vakantietoeslag. Die is minstens 8 procent van het salaris en wordt uiteraard lager als minder dan 100% wordt doorbetaald tijdens ziekte. Mijn interpretatie is dat vraagsteller op vakantie mocht tijdens ziekte, dat die dagen als vakantiedagen zijn afgeschreven en dat tijdens die vakantie ook maar 70 procent van het loon is doorbetaald. En dat klopt dan niet, dat had 100% moeten zijn.