Wat moet de omvang van een stage zijn minimaal om indruk te maken op werkgevers in spe?

Is 3 maanden te kort en 6 te lang? Mag part time ook?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Dat is moeilijk te zeggen. Ten eerste verschilt dat per werkgever, de een zal er meer waarde aan hechten dan de andere. Daarnaast maakt het ook uit om wat voor soort werk het gaat, en in hoeverre dat wat je tijdens de stage doet ook op de werkplek verwacht wordt.
Een werkgever kijkt in eerste instantie naar je cv en je brief. In je cv zet je over het algemeen niet dat je fulltime of parttime werkt. Dus om uitgenodigd te worden voor een gesprek maakt dat niet uit. Een werkgever wil meestal iemand die ervaring heeft. Hoe meer ervaring, hoe sneller je vaak dingen oppakt. Dus een stage van 6 maanden zal over het algemeen positiever worden gezien door de werkgever, want je hebt meer ervaring opgedaan.
Belangrijker dan de duur, is wat jij eruit haalt en daarvan toont in je brief en in het gesprek. Door ervaring op te doen, leer je wat je goed kan en waar je nog in moet ontwikkelen, wat je interesse heeft en wat je doet omdat het er nu eenmaal bij hoort. Als je dit in je brief en in gesprek goed naar voren weet te brengen, kun je laten zien wat voor werk goed bij je past en zal een werkgever een positiever beeld van je krijgen.
Bij een onbetaalde stage na je opleiding, ben je in principe niet gebonden. Mijn advies zou dan ook zijn om vanaf de start van je stage te gaan solliciteren naar een betaalde functie. Dat levert je ook meteen sollicitatie ervaring op..