Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn baas mij van schaal 3 naar 1 zetten?

Ik word gedeeltelijk afgekeurd.Mijn werk was een schaal 3 functie door ziekte ga ik nu schaal 1 werk doen
Nu wil mijn baas mij terug zetten mag dit zomaar
Ik werk al ruim 15 jaar voor dit bedrijf

895
LeonardN
5 jaar geleden
Als u instemt met de nieuwe functie, houdt dat niet tegelijkertijd in dat u ook instemt met een lager salaris. Uw werkgever mag er niet zonder meer van uitgaan dat u hiermee instemt en dat mag op grond van de redelijkheid en billijkheid ook niet van u worden verwacht. Ook over de gewenste salarisverlaging dient uw werkgever overleg te voeren met u. Als u niet met een lagere beloning instemt, dan zal uw werkgever de stap naar de rechter moeten nemen. Ook hier zal een belangenafweging worden gemaakt, en wordt er in dergelijke juridische zaken veelal de koppeling gemaakt met de verplichting zich als een goed werknemer en een goed werkgever te gedragen. Voorts kan er nog een afbouwregeling worden getroffen. Als uw werkgever deze aanbiedt kan er, afhankelijk van de inhoud daarvan, mogelijk worden gesproken van een redelijk voorstel en kan u de functiewijziging niet zonder meer weigeren. In de rechtspraak is te zien dat een teruggang... https://www.ojau.nl/teruggezet-in-functie/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee. Terugzetten in loonschaal kan niet zomaar, en ook niet ten gevolge van ziekte. In dit geval zou ik de vakbond eens raadplegen/inschakelen. Zij weten wat wettelijk is toegestaan, en hebben de juristen daarvoor.
(Lees meer...)
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding