Iedere sportactiviteit levert een eerstejaars Gilde-student studiepunten op. Aan het einde van het schooljaar moeten er 75 punten bij elkaar zijn gesport. Indien dat aantal om wat voor reden dan ook niet is gehaald, krijgt de student in juni nog een kans het in te halen. Je mag geen studiepunten missen, maar bent verplicht die te behalen. Als ondanks de inhaalmogelijkheden het sportprogramma aan het einde van het eerste studiejaar toch niet is afgerond, moet dat in het schooljaar daarop geschieden.

Vier keer per jaar kun je een keuze maken uit het gevarieerde en moderne sportaanbod. In samenwerking met externe sportaanbieders wordt onder meer basketbal, tennis, atletiek, volleybal, streetdance, cardio-fitness, spinning, zelfverdediging en tai-bo aangeboden. In plaats daarvan kun je ook je aanmelden voor een heel sportweekend: zeilen, survival of wintersport.
Amadea