Is het mogelijk om na de vmbo gelijk door te stromen naar het hbo?

Ik snap het niet zo goed, ik doe nu Kader maar moet ik dan 4 jaar MBO en dan weer 4 jaar voor een HBO diploma ?
Want 4 + 4 is 8 jaar en ik heb nu 17 jaar 4de jaarse vmbo, ik ben pas klaar met school als ik 25 ben. Want ik wil een HBO diploma

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.1K
Antoni
5 jaar geleden
Hier https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Onderwijssysteem-in-nederland-p.svg vind je een schema van deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijs_in_Nederland. Daarop zie je de verschillende routes die je kan afleggen in het Nederlandse onderwijs. Misschien heb je er iets aan? Informeer verder bij je leerlingenbegeleider, decaan of studiebegeleider op je school naar alle mogelijkheden na het behalen van je diploma, zo raad ik je aan.
Erna55
5 jaar geleden
VMBO betekent Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Het bereidt je voor op een middelbare beroepsopleiding, niet op een HBO. Informeer wat de kortste route is naar HBO.
MarBet
5 jaar geleden
De overstap van kader naar niveau 4 is al best groot, afhankelijk van cijfers en motivatie wordt vaak aan kaderleerlingen aangeraden eerst niveau 3 te doen, maar je bent wel toelaatbaar voor niveau 4. Veel niveau 4 opleidingen duren drie jaar, sommige vier.
De overstap van mbo niveau 4 naar hbo kan ook nog best pittig zijn. Dus verkijk je er niet op. Het is trouwens ook helemaal niet zo ongebruikelijk om tot je 25e op school te zitten. Er zijn er ook veel die na mbo eerst een paar jaar wrkervaring opdoen en daarna nog een hbo-opleiding gaan volgen.

Antwoorden (2)

Nee, je kan niet met een diploma van kader naar het hbo. De kortste route die je hebt is om eerst een opleiding op mbo-4 te halen. Deze duurt drie of vier jaar. Daarna ben je toelaatbaar op het hbo. Kijk wel goed op de website van het hbo-opleiding die je wil doen. Ze hebben soms verscherpte toelatingseisen voor leerlingen vanaf het mbo.
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Met vmbo-tl kan je via (enkele jaren) havo naar het hbo, zo begrijp ik uit het schema https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Onderwijssysteem-in-nederland-p.svg van deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijs_in_Nederland.
Computoon
5 jaar geleden
Antoni: vraagsteller doet kader, geen tl. Om van tl naar havo te mogen heb je o.a.goede cijfers nodig en een positief advies. Na slagen voor havo met het juiste profiel kun je naar de hbo-opleidibg die je wenst.
Antoni
5 jaar geleden
Dank voor de uitleg, @Computoon! Zo goed ken ik het vmbo niet, dus die uitleg was welkom!
Nee. dat zal je niet redden! Er is een groot verschil in de manier van studeren en je komt daarin veel tekort...dat red je écht niet!

Met VMBO-K kom je al tekort als je door zou willen stromen naar de HAVO...alleen VMBO-Tl ers mét diploma en voldoende wiskundekennis worden soms aangenomen als ze een goede eindcijferlijst hebben én gemotiveerd zijn. Vanuit de HAVO kan je vaak wel direct door naar het HBO, maar zelfs dat is al lastiger dan wanneer je direct van de VWO komt.

Het verschil tussen HAVO en VMBO-TL is zelfs al groot omdat de leerlingen al verschillend opgeleid worden.... op de HAVO wordt je vanaf het begin al geleerd zelfstandig te zijn en wordt vooral discipline vereist, omdat je zelf verantwoordelijk bent als je je huiswerk niet bijhoudt.

Waar op het VMBO de leraren alles goed uitleggen, aantekeningen op het bord schrijven die je zo kunt overschrijven, gebeurt dit op de HAVO al veel minder. Je moet alles zelf maar uitzoeken . Je krijgt bepaalde taken om als huiswerk te maken met een datum waarop het klaar moet zijn....verder moet je er zelf voor zorgen dat alles dan ook klaar is! Zelf dus alles indelen en dus veel leren....meer theorie, dus meer boeken doorworstelen...meer én grotere verslagen maken waarin niemand je vertelt wat je erin moet zetten.
Engels wordt ook alleen in het Engels gegeven met de bijbehorende boeken ook in het Engels + de spreekbeurt óók in het Engels.
Nederlands wordt literatuur + een aantal verplichte literaire boeken lezen.
Ook kan je niet eindeloos lang tentamens overmaken dus heb je al minder kansen dan op het VMBO om cijfers op te krikken.

Zo kan ik nog wel even doorgaan....Zelfs VMBO=TLers die naar de HAVO zijn doorgestroomd hebben afgehaakt omdat ze die druk niet aankunnen. Het is echt heel anders!

Met een MBO opleiding die tot een beroep opleidt, kan je wél iets makkelijker de volgende stap naar het HBO maken, als je tenminste geen beroep hebt gekozen waarvoor je eerst toelatingseisen hebt. Dat kun je hier checken;
http://toelatingstoetsen.nl/toelating

Misschien moet je hier ook even kijken;
http://www.keuzesprong.nl/studiekeuze/het-verschil-tussen-mbo-en-hbo/
amc