Wat voor beroep was societeitbediende?

Momenteel ben ik bezig met stamboomonderzoek, en daarin kwam ik het beroep societeitbediende tegen. Ik kan nergens echt duidelijk vinden wat dit beroep inhoudt, maar ik ben hier wel heel benieuwd na.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

societeit betekent 'Groep tot een bepaald doel aaneengesloten personen; gezelschap; gemeenschap'. Dus het kan een bediende zijn van een bepaalde groep/gezelschap.
Op de site hieronder staat meer informatie, misschien haal je daar meer uit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Eind 1700 waren er societeiten, een soort verenigingscafe's , waar je lid van moest zijn om binnen te komen. Degene die daar kastelein was, noemde men societeitsbediende.

- De herensocieteit Sic Semper werd in 1775 opgericht en lieten een eigen verenigingsgebouw bouwen op de hoek van de Trans en de Nieuwegracht, in de tuin van de voormalige Paulusabdij. De sociëteit werd ook wel een Oranjesociëteit genoemd omdat de leden ervan voorstanders waren van het stadhouderlijke bewind. Op last van Koning Lodewijk Napoleon werd de naam Oranjesociëteit verboden en werd de sociëteit omgedoopt tot Sic Semper (‘Zo is het en zo zal het altijd zijn’). Onder de leden bevonden zich veel garnizoensleden, ambtenaren, adellijken en vermogenden. Zoals de sociëteit omschreven werd in het Utrechtsch Provinciaal en Stedelijk Dagblad van 1844: ‘De sociëteit Sic Semper, ofschoon zonder eenigen politieken invloed, werd te allen tijde, zoals zij nu nog is, beschouwd als de voornaamste; zij heeft de meeste leden en men betaalt er de hoogste contributie’. Gezelligheid was het belangrijkste doel van de sociëteit: men dronk er drankjes, voerde gesprekken en speelde kaartspelen en biljard. Een kastelein, in dienst van de sociëteit, bediende de leden. ---