Ik doe nu niveau 4. Blijft mijn stufi een gift als ik nu op niveau 3 examen ga doen?

Ik heb paar jaar niv. 4 opleiding gedaan. En om het te versnellen wil graag niv. 3 examen doen zodat ik dus eerder klaar ben. Maar blijft mijn stufi dan ook nog een gift ondanks ik een niveau lager doe? Of moet ik toch niv. 4 examen halen zodat het een gift blijft? Ik dacht dat niv. 3 en 4 niet uitmaakte. Maar hoorde wat anders en kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, je studiefinanciering wordt in een gift omgezet als je binnen tien jaar op minimaal niveau 3 een diploma haalt. Het maakt niet uit of je op niveau 3 of 4 bent gestart (zie bron).

Vraag wel even na op je school wat voor consequenties het heeft en of dit makkelijk kan en je niet nog veel onderdelen extra moet gaan doen voor niveau 3. De mbo opleidingen zijn een paar jaar geleden nogal veranderd.
Ben je in het nieuwe systeem begonnen (met keuzedelen): dan zal het geen probleem zijn.
Ben je in het oude systeem begonnen (zonder keuzedelen): dan kan het zijn dat de oude opleiding niveau 3 niet meer actief is en je bij overzetten dus in het nieuwe systeem komt en keuzedelen moet doen. Het kan ook zijn dat het oude crebo nog wel actief is op je school, dan is het waarschijnlijk wel mogelijk.