Waarom zijm Mbo'ers geen officiële studenten?

Ook kunnen Mbo'ers geen gebruik maken van studenten kortingen. Ze studeren wel voor een beroep.

5 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Student was/is iemand die aan een universiteit studeert.
Alle overige lerende mensen heetten niet student. Je zat op school/scholier, je deed een cursus/cursist of je volgde een opleiding. .
Er zijn meer mogelijkheden gekomen die niet hetzelfde niveau hebben maar wel op elkaar lijken.
LeonardN
5 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Student
Een student of studente is iemand die een studie volgt in het hoger onderwijs, dat wil zeggen aan een universiteit, het hbo (Nederland), een hogeschool (België) of een college (Verenigde Staten).
....
Het Ministerie van Onderwijs heeft in 2018 aangegeven te onderzoeken hoe in de wet voor MBO'ers de term deelnemer kan worden gewijzigd naar student.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Precies @Jodokus52, What's in a name? Deze toekomstige wetswijziging is het resultaat van symboolpolitiek.

Antwoorden (4)

Omdat de wet die die naamswijziging en statuswijziging gaat veranderen nog niet is ingevoerd.

https://nos.nl/artikel/2234388-mbo-ers-gaan-voortaan-officieel-studenten-heten.html

Mbo'ers worden voortaan student genoemd in plaats van deelnemer. Over twee jaar, in het studiejaar 2020 - 2021, wordt dat ook in de wet vastgelegd. Minister Van Engelshoven van Onderwijs reageert met deze stap op de bezwaren van jongerenorganisatie Beroepsonderwijs (JOB).

"Jongeren in het mbo zijn net zo goed studenten als al die anderen", zegt Van Engelshoven. "Door nu ook in de wet de term deelnemer te veranderen in het woord student doen we aan iedereen recht."
---
Het is niet zo dat de term student straks recht geeft op de rechten/voordelen die een HBO- en universitair-student nu hebben. Een vereniging, kroeg of sportschool mag straks nog steeds het onderscheid maken tussen deze vormen.
Toegevoegd op 04 september 2018 12:35: tekst
5 jaar geleden
Het is een kwestie van afspreken. In principe verstaat men onder ‘hoger onderwijs’ zowel het hbo als het wo, en hanteert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de term ‘student’ voor het hoger onderwijs. Ook de Van Dale hanteert deze betekenis.
Aangezien dit niet recht doet aan het feit dat ook mbo-ers studeren, gaan leerlingen van het middelbaar beroepsonderwijs vanaf het schooljaar 2020-2021 student heten. Ze worden nu nog officieel deelnemer genoemd. Volgens minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs) dekt de huidige term de lading niet meer.
„Jongeren in het mbo zijn net zo goed studenten als al die anderen. Door nu ook in de wet de term deelnemer te veranderen in het woord student doen we aan iedereen recht”, aldus de bewindsvrouw.
De mbo’ers hadden eerder om de wijziging gevraagd. Doordat mbo’ers zich geen student mochten noemen, liepen ze allerlei voordelen mis. Zo kunnen ze bijvoorbeeld vaak niet lid worden van een studentenvereniging en lopen ze studentenkortingen mis. Ook zijn studentenavonden bij sommige cafés niet toegankelijk voor mbo’ers.
Roosmarijn Dam, voorzitter van de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB), is in haar nopjes. „Dit betekent eindelijk gelijke behandeling van mbo’ers ten opzichte van andere studenten.”
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een aangezien de term student nu voor iedereen geldt, gaat men straks degenen die aan de universiteit kennis verwerven weer anders benoemen. Het onderscheid blijft.
popeye
5 jaar geleden
Ik zou niet weten welke andere termen er zijn dan student.
popeye
5 jaar geleden
Ik weet wel dat tot op hede mbo'ers bepaalde studenten kroegen niet in mogen. Ook bij studentenverenigingen kunnen ze geen lid worden. Wat als dat dadelijk de wet veranderd en mbo'ers wel als studenten worden genoemd? Mogen ze dan wel lid worden van een studentenverenigingen omdat het anders discriminatie is.
LeonardN
5 jaar geleden
Die term kan nog verzonnen worden, of er kan vaker gesproken worden over universitair-student/HBO-student. Zoals ik het begrijp geeft de term student straks geen recht om een studentenkroeg binnen te komen: Mbo'ers weigeren in een kroeg omdat ze mbo'ers zijn, mag wettelijk gezien: het is niet verboden om onderscheid te maken op basis van opleidingsniveau. Wel zegt het College voor de Rechten van de Mens dat in internationale mensenrechtenverdragen staat dat overheden niet mogen discrimineren op basis van sociale klasse. Bedrijven hoeven zich daar niet aan te houden. "Het komt erop neer dat het onderwijs dat je volgt dus bepaalt waar je uitgaat of welkom bent", vindt Roosmarijn. "Zo blijven het mbo en het 'hoger' onderwijs twee gescheiden werelden, gebaseerd op vooroordelen. Wij vinden dat ontzettend stom."
SimonV
5 jaar geleden
Mbo-studenten heten nu nog leerlingen. Nee, het betekent niet automatisch dat ze lid kunnen worden van studentenverenigingen. Die mogen namelijk zelf bepalen wie wel en niet lid mag worden. Voordat de deuren van de sociëteiten ook voor mbo'ers opengaan, moeten de verenigingsleden daarmee instemmen.
Van de achttien verenigingen die NOS op 3 heeft benaderd, heeft geen enkele vooralsnog laten weten dat ze het beleid aanpassen. Wel laat een aantal verenigingen weten dat ze over het mbo-lidmaatschap willen nadenken.
Een jeugdvereniging laat ook geen opa van 80 toe...
LeonardN
5 jaar geleden
Linkje vergeten: https://nos.nl/op3/artikel/2231314-mbo-ers-willen-officieel-studenten-heten.html
Dat is een historisch bestaand verschil, dat de laatste paar jaar is verdwenen. Van oorsprong was er een groot verschil tussen school en universiteit, zowel qua organisatie als qua cultuur. Op school was bv (meestal) een aanwezigheidsplicht, op universiteiten (meestal) niet; op school had je klassen en ging je over; op universiteiten had je alleen maar vakken die je op een gegeven moment haalde (in een zelf te kiezen volgorde).
Al die verschillen zijn de laatste 30 jaar snel kleiner geworden, waardoor ook het duidelijke onderscheid scholier-student is verdwenen.
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Tinus1969, een scholier is iemand die op de middelbare school zit. Mbo'ers zijn om dit moment geen scholieren noch studenten.
LeonardN
5 jaar geleden
@popeye
Op dit moment is leerlingen of scholieren wel een juiste term. https://nl.wikipedia.org/wiki/Student#Nederland
Mensen die onderwijs volgen aan het middelbaar beroepsonderwijs ontvangen studiefinanciering als ze achttien jaar of ouder zijn. Zij worden vanouds 'deelnemers' (in de wet), 'leerlingen' of 'scholieren' genoemd.
tinus1969
5 jaar geleden
@popeye; oorspronkelijk is een scholier ook iemand die MBO doet (dat ook niets voor niets 'middelbaar beroepsonderwijs' heet). Die nama was al gebruikelijk toen de naam MBO nog niet bestond.
Zo'n 30 jaar geleden werden ook HBO-ers nog niet door iedereen als studenten gezien. Van oorsprong betekende 'student'; iemand die studeert aan een universiteit.
Jij stelt leuke vragen, op het forum zag ik je voor het eerst.
Maar als antwoord op je vraag, je bent pas student als je lid kunt worden van het corps en dat kan niet met MBO.
Op Wiki staat dat
Bedenk wel, resultaten uit het verleden bieden geen .....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min.
Er zijn HBO-opleidingen die geen corps hebben. Toch zijn HBO-ers zeker student.
LeonardN
5 jaar geleden
je bent pas student als je lid kunt worden van het corps en dat kan niet met MBO.
Op Wiki staat dat Kan je de exacte regel die dat stelt op wikipedia even herhalen?