klopt het dat een universitaire (bachelor) opleiding maar 3 jaar duurt? ik dacht altijd 6?

3 jaar is nog korter dan bachelor op hbo (4) of komt dat omdat ze daarna nog verplicht een master moeten doen van 1 a 2 jaar? zoiets las ik ergens.

5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Waar staat bachelor en master voor? ---'Bachelor en 'master' zijn graden voor mensen die een opleiding in het hoger onderwijs hebben afgerond. Na een 4-jarige hbo-opleiding aan een hogeschool of 3 jaar aan de universiteit krijg je de graad bachelor. Daarna kun je nog 1 of 2 jaar doorstuderen voor een master. Dit kan een hbo-master zijn, maar ook een universitaire master.---
Bij de universiteit ben je na 3 jaar (wo-)bachelor. Na de bachelorfase is je wetenschappelijke opleiding nog niet afgerond, pas in de masterfase specialiseer je je en word je voorbereid op de arbeidsmarkt of een wetenschappelijke carrière. Hbo-studenten met een bachelordiploma zijn dus niet voorbereid op een wo-master. Over het algemeen moet je dan eerst een schakelprogramma doorlopen.--
https://www.han.nl/start/bachelor-opleidingen/studie-kiezen/bachelor-master/

Antwoorden (1)

Bachelors op een universiteit zijn inderdaad korter omdat je daarna (meestal) nog een master van 2 á 3 jaar doet. Een bachelor op de universiteit duurt inderdaad meestal 3 jaar.