Mag je HAVO 4 overslaan als je van VMBO-T komt?

Ik heb een erg oneerlijke situatie en ik baal heel erg van het besluit. Ik mocht niet over naar Havo 4, omdat ik slechte punten had voor de vakken die ik niet ga kiezen. De vakken die ik wel zou kiezen, hadden prachtige cijfers. Ik vind geen logica achter het feit dat ik niet over mag. Ze stuurden me naar VMBO-T, omdat ik niet wilde blijven zitten, maar dat is meteen een examenklas. Is het mogelijk dat ik het dit jaar zo goed doe, omdat VMBO-T veel te makkelijk voor me is. dat ik Havo 4 kan overslaan. Misschien dat ik enkele opdrachten, toetsen kan inhalen in de zomervakantie. Ik wil zo graag terug naar mijn oude klas. ik baal hier echt van, ik vind het zo onredelijk, gezien ik de vakken waar ik niet op overga, helemaal niet kies! Is dat een mogelijkheid? Stof inhalen in mijn vakantie en dan nog meegaan naar Havo 5?

MarBet
5 jaar geleden
Ik snap dat je ervan baalt, maar ik begrijp het besluit van je school wel. Je hebt tot de derde klas bepaalde vakken die je om over te gaan op voldoende niveau moet beheersen. Daarna kies je de richting waarin je verder wilt gaan, met bijbehorende vakken. Het overgangsbewijs naar klas 4 is het bewijs dat je de vakken die je in de onderbouw hebt gehad op voldoende niveau beheerst. Het geeft toegang tot de bovenbouw van havo, maar ook tot het mbo. In uitzonderlijke gevallen wil een school daar nog wel eens een uitzondering voor maken, bijvoorbeeld als je op een tiende punt niet overgaat op een vak dat je niet meer gaat volgen. Maar oneerlijk is het niet om dat niet te doen. Je hebt gewoon niet aan de overgangsnormen voldaan.
Van vmbo direct naar havo 5 lijkt mij niet haalbaar en ik ben ook bang dat je die kans niet gaat krijgen van je school.. maar je kunt altijd vragen wat de mogelijkheden zijn.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Helaas.

VMBO-T is een lager niveau dan HAVO. Dat zal dus nimmer een manier zijn om een jaar op de HAVO in te halen. In tegendeel.