"Als de leerplichtambtenaar heeft vastgesteld dat er inderdaad gespijbeld wordt, dan kunnen er boetes opgelegd worden. Al deze maatregelen worden via een rechter vastgesteld.

Als een leer- of kwalificatieplichtige niet staat ingeschreven op een school wordt dit gezien als absoluut verzuim. Er wordt dan een proces-verbaal opgemaakt en een rechter besluit hierna wat de straf zal zijn.

Straffen voor zowel spijbelen als absoluut verzuim kunnen zijn:

Kinderbijslag stopzetten: de leerplichtambtenaar kan er voor kiezen om de SVB (Sociale Verzekeringsbank) in te lichten over het schoolverzuim. Deze kan dan de kinderbijslag stopzetten. Deze maatregel is er alleen voor zestien- en zeventienjarige jongeren die geen startkwalificatie hebben.

Geldboete: voor leerlingen boven de twaalf jaar kan de leerplichtambtenaar geldboetes opleggen. Dit kan zowel aan het kind als aan de ouders. Deze boete is maximaal € 3900,- (mei 2016)

Taakstraf: voor jongeren tot zestien jaar kan de leerplichtambtenaar een taakstraf op laten leggen.

Gevangenisstraf: in hele ernstige gevallen kan de rechter kiezen voor een gevangenisstraf met proeftijd opleggen aan de kinderen en/of de ouders."

Verder is het natuurlijk erg dom om niet naar school te gaan terwijl je het wel moet. Maar dat weet je zelf natuurlijk ook wel.
Computoon