Kan ik een opleiding volgen zonder VMBO diploma?

In mijn jeugd veel verhuisd, tegen mijn zin in, waardoor ik telkens van school af moest. Hierdoor heb ik geen diploma. Ik dacht certificaten behaald te hebben die gelijk stonden aan een VMBO kader/theoretisch diploma, maar het bleek dat ik een vak miste. Nu heb ik de afgelopen 2 jaar MBO 3 opleidingen gevolgd. Deze zijn niet afgerond wegens omstandigheden. Tot deze opleidingen ben ik toegelaten en die gingen ook heel goed. De eerste opleiding, VIG-MMZ, kwam ik zo binnen met de certificaten. De tweede, SV3, scoorde ik bovengemiddeld na een test. Nu wil ik heel graag weer een opleiding volgen, deze keer BBL. Ze vragen alleen een VMBO diploma... Het zou toch te gek voor woorden zijn als ik, na twee MBO3 opleidingen gedaan te hebben van een jaar, niet aangenomen zou worden hierom, maar ik ben er een beetje bang voor... Heeft iemand hier ervaring mee, kan iemand mij advies geven? Alvast bedankt!!

12.7K

Antwoorden (2)

Je kunt zonder VMBO-diploma  eerst aan een ROC een entreeopleiding gaan volgen. Die is te volgen als je

@ ouder bent dan 16 en niet meer leerplichtig bent én

@ geen vooropleiding hebt afgerond en daardoor geen startkwalificatie hebt én

@ niet voldoet aan de toelatingseisen van een mbo-opleiding op niveau 2, 3 of 4

Daarna kun je (vraag de school voor eventuele voorwaarden) naar BBL.

Wat je nu ook kunt doen, is contact opnemen met de school naar keuze en informeren of hetgeen je al gedaan hebt gelijkwaardig is aan het bovenstaande zodat je hopelijk toch toelaatbaar bent.

Even los van het antwoord:

Vorig jaar verschenen berichten in het nieuws dat onze regering het gemakkelijker wil maken om zonder VMBO-diploma toch een opleiding in het MBO te kunnen gaan volgen.

Een stukje:

"Vmbo-leerlingen hoeven geen diploma meer te halen

Vmbo-leerlingen hoeven niet meer per se een diploma te halen. Dit blijkt uit de plannen voor het vmbo van minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs. Leerlingen mogen straks zonder vmbo-diploma al vakken volgen op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). In het nieuwe systeem kunnen zij binnen vijf jaar worden klaargestoomd voor een beroep, zonder ooit eindexamen te doen.

Nu moeten leerlingen eerst vier jaar het vmbo volgen en daarna nog minimaal twee jaar een mbo-opleiding om zo'n startkwalificatie te halen. Die overgang van het vmbo naar het middelbaar beroepsonderwijs, waarbij jaarlijks ruim 8.000 jongeren uitvallen, wordt makkelijker."

Wat de status is van deze plannenmakerij weer ik niet.
Computoon
5 jaar geleden
Zonder vmbo diploma voldoe je niet aan de wettelijke vooropleidingseisen voor een niveau 2-4 opleiding. De school heeft daarom niet de plicht je toe te laten tot een opleiding. Wel ben je toelaatbaar tot de entreeopleiding, maar waarschijnlijk is dat niet wat voor jou nu passend is.
Het klopt dus dat de school naar je vmbo diploma vraagt. Het ontbreken daarvan betekent niet dat je niet toegelaten kan worden. Het moet dan alleen via de toelatingscommissie gebeuren. De toelatingscommissie doet een toelatingsonderzoek en neemt daarin bijvoorbeeld een capaciteitenonderzoek mee en kijkt naar jouw motivatie. Vaak wordt ook een aanbeveling gevraagd vanuit de vorige opleiding. Waarschijnlijk ben je zo ook binnen gekomen bij je vorige opleidingen. De toelatingscommissie kan besluiten dat je toch wordt toegelaten, maar omdat je niet aan de vereiste toelatingseisen voldoet, zijn ze daar niet toe verplicht.
In jouw geval denk ik dat de toelatingscommissie zal vereisen dat je een werk/leerplek hebt voor je bbl opleiding. Als je die hebt, denk ik niet dat je je veel zorgen hoeft te maken over toelating. Daarnaast zullen ze willen weten waardoor je eerder gestrand bent en wat voor ondersteuning je eventueel nodig hebt om dit in deze opleiding te voorkomen. Maar vraag het even na bij de decaan van de opleiding, het kan natuurlijk per school verschillen en de decaan weet hoe het op school gaat.