Komt er op je HAVO-diploma te staan dat je dyscalculie hebt?

Ik zit nou in mijn eindexamenperiode en nou vroeg ik mij af of dit op mijn diploma komt. Ik heb wel extra tijd op mijn examen maar dit heb ik eigenlijk niet nodig en hier maak ik ook geen gebruik van omdat ik het toch binnen de tijd afkrijg. Ik denkt dan ook dat de dyscalculieverklaring toen veel te snel aan mij is vergeven. Nou dus de vraag: komt dit op het diploma?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Niet als aparte vermelding op het diploma of de cijferlijst.

Wel wordt vermeld welke rekentoets is afgelegd. Er bestaat een variant waaraan alleen mag worden deelgenomen door leerlingen met ernstige dyscalculie. (ER) Als je deze toets hebt gemaakt, is daaruit af te leiden dat je een groot probleem met rekenen hebt.
"Wat is de ER-toets?

Antwoord

De ER-toets is bedoeld voor leerlingen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie. Leerlingen die vanwege deze beperking de reguliere 2F-toets niet kunnen halen, kunnen de 2ER-toets maken. Leerlingen die de reguliere 3F-toets niet kunnen halen, maken de 3ER-toets. ER staat voor ernstige rekenproblemen.

De 2ER-toets is op het referentieniveau 2F; de 3ER-toets is op het referentieniveau 3F. De ER-toets is daardoor geen makkelijkere toets maar een deel van de opgaven is aangepast waardoor de leerling beter in staat wordt gesteld te laten zien wat hij kan. De leerling mag bij elke opgave een rekenmachine gebruiken en de leerling heeft meer tijd om de toets te maken. Ook mag de leerling gebruik maken van de rekenkaarten die door het CvTE zijn uitgegeven.

Vanaf schooljaar 2016-2017 wordt voor het eerst gestart met de pilot rekentoets 2A-ER. Deze rekentoets is voor vmbo-bb leerlingen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie."
De standaard rekentoets voor Havo is 3F
Toegevoegd op 15 mei 2018 19:55: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Computoon!
Ik heb rekentoets 3F gemaakt en gehaald dus als ik het goed begrijp komt er niks over mijn dyscalculie verklaring op mijn diploma te staan. Wel vraag ik me nu af hoe dit nu eigenlijk werkt want als men gedurende de hele middelbare schoolcarriere extra tijd kreeg voor toetsen en hulpmiddelen mocht gebruiken hierbij dan zou dit toch ergens gedocumenteerd moeten worden voor de vervolgopleiding of is dit niet het geval?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Tristanio, bij een verolgopleiding zul je zelf opnieuw aan moeten geven dat je dyscalculie hebt. Zij kunnen daar dan (binnen hun regels) weer rekening mee houden. Vanuit het middelbaar onderwijs wordt geen informatie meer doorgegeven aan het hoger onderwijs.