Hoe kan ik alsnog geneeskunde studeren via het HBO?

Ik zit dit jaar in het 4e van havo en ben erg geïnteresseerd in geneeskunde. Het probleem is dat ik hiervoor naar het vwo moet en dat is niet mogelijk, omdat ik geen vreemde taal heb. Nu lees ik dat het mogelijk is om met een hbo-propedeusediploma en biologie, wiskunde A of B, natuurkunde en scheikunde op het vwo-niveau te behalen het mogelijk is om geneeskunde te doen. Ik snap alleen niet precies hoe dat zit. Hoe kan ik die 4 vakken doen op vwo niveau? Welke studie moet ik dan nemen voor het HBO?
Met een vreemde taal bedoel ik een extra taal naast Nederlands en Engels bijvoorbeeld Duits en Frans. Ik ben op dit moment bezig om mijn Frans in te halen zodat het alsnog mogelijk is om naar het VWO te gaan. Ik hoop natuurlijk dat dit lukt, maar zoek voor de zekerheid hoe ik via het HBO geneeskunde kan doen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
heb jij geen verplicht Engels op school?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
zie ook het antwoord op deze vraag: https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/vraag/502669/hbo-propedeuses-geschikt-geneeskunde-gaan/

Antwoorden (1)

Met een hbo propedeuse kun je je inderdaad aanmelden, mits je kunt aantonen dat je de vakken die je noemt wel beheerst op vwo-examenniveau; hiervoor zul je alsnog een toets moeten doen bij de Centrale Commissie Voortentamen of een staatsexamen doen. Dan nog ben je echter niet zeker van toelating omdat geneeskunde een numerus fixus studie is en je dus een selectieprocedure moet volgen. Zie bijgaand als voorbeeld de informatie van Universiteit Utrecht.
Wat ik overigens niet begrijp is dat je zegt dat je geen vreemde taal hebt. Op havo is Engels verplicht, dan heb je toch een vreemde taal?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Om naar het VWO te gaan moet je naast je Nederlands en Engels een andere taal hebben zoals Duits of Frans.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb wat extra informatie toegevoegd aan mijn vraag. Welke studie op het HBO moet ik doen en een kort ik een propedeuse voor halen om geneeskunde te volgen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Welke propedeuse je hebt, maakt in principe niet uit, maar het is natuurlijk handig als je een verwante studie hebt gedaan, bijv. verpleegkunde.