Kan ik zomaar stoppen bij de Vomar als ik er nog nooit heb gewerkt maar wel een contract voor een ma?

Mijn vraag is....
ik heb gesolliciteerd bij de Vomar en ben aangenomen. Nu heb ik de optie gekregen op een ander baantje die veel meer verdient dus ik wil stoppen bij de Vomar maar het enige probleem is dat ik een contract heb getekend op een proeftijd vAn 1 maand maar als ik bij dat andere baantje ga werken houd ik geen tijd meer over met school enzo ik heb nog nooit bij de Vomar gewerkt en heb over een paar dagen het inwerken maar ik zou eigenlijk voor die tijd nog willen stoppen hoe moet ik dat doen en kan ik zomaar stoppen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

Ja, in je proeftijd kan je meestal op ieder moment stoppen met het nakomen van de afspraken in het contract (in jouw geval: werken). Dat geldt ook voor de werkgever: die kan in de proeftijd op ieder moment aangeven niet verder met je te willen.

Na afloop van de proeftijd geldt meestal een opzegtermijn van één maand, wat betekent dat je nog een maand moet doorwerken nadat je hebt aangegeven te willen stoppen. Je kan nu dus nog zo maar stoppen bij de Vomar, mits wat ik zojuist schreef over de proeftijd ook in jouw contract staat.

Het is wel aan te raden de werkgever hierover zo spoedig mogelijk te informeren. Dat is namelijk beleefd en respectvol. Zo heeft hij de gelegenheid een ander te vinden voor het werk dat hij voor jou had gepland.
Antoni
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor het antwoord! Ik weet niet of de proeftijd in mijn contract stond. Maar ik ga ze nu gewoon bellen om te zeggen dat ik iets anders heb gevonden en anders kunnen ze mij ook niet verplichten om te komen of wel????
Antoni
5 jaar geleden
Als het goed is heb je een kopie ontvangen van het contract. Als daarin staat dat beide partijen in de proeftijd op ieder moment het contract kunnen opzeggen, dan kunnen ze je niet verplichten om te komen werken. (Overigens zal men je sowieso niet kunnen verplichten om te komen werken, lijkt mij. Ze zullen je niet thuis komen ophalen en je onder dwang aan het werk zetten of zo. Als je er zou blijven werken, zou je een waarschuwing ontvangen en bij meerdere incidenten zou je contract worden opgezegd.)