Wat kost de (werk)telefoon mij met bijbetaling bruto salaris?

Voor het werk is het mogelijk om tegen bijbetaling de nieuwste mobiele telefoon aan te schaffen (goedgekeurd door het werk). Voor de Samsung S9 dien ik 325 euro (ik meen exclusief btw) bij te betalen en hiervoor heb ik de nieuwste telefoon voor minimaal 3 jaar. De betaling wordt verrekend met mijn bruto salaris.
Nu is mijn vraag, wat gaat deze telefoon mij nu werkelijk kosten als ik dit wil doen.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.5K
ronron1212
5 jaar geleden
Dat ligt er aan wat je verdient. Loonbelasting is namelijk afhankelijk van de hoogte van je salaris.
paulus811
5 jaar geleden
Naast geld zal dit je ook vrije tijd kosten. De werkgever doet dit waarschijnlijk zodat jij 24/7 bereikbaar bent en laat je er nog voor betalen ook....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik verdien nu zon 2500 bruto per maand.
De werkgever geeft iedereen die het nodig heeft binnen het bedrijf een mobiele telefoon omdat ze zo min mogelijk vaste lijnen willen hebben (en je bent inderdaad direct bereikbaar.
Wij 24/7 bereikbaar zijn is bij dit bedrijf niet van toepassing op een enkeling na.

Antwoorden (1)

Als de werkgever de waarde van de telefoon bij het brutosalaris bijtelt, zal dat inclusief btw moeten gebeuren.

Vermoedelijk past de werkgever hier het systeem toe van "fiscale bijtelling", net als bij de auto van de zaak. Gevolg is dat het fiscale loon hoger wordt, de loonheffing daarmee ook en het nettoloon lager.

Het voordeel voor jou is het verschil tussen die bruto bijgetelde 325.- en het nettoloon dat wel lager is geworden maar wel een stuk minder dan die eur 325.-.

Stel dat je met de top van je inkomen in de (ongeveer) 50 procent belastingschaal zou zitten, dan zijn jouw kosten (325.-/2) = eur 162,50. Dat lijkt me een koopje.

Ik neem aan dat de werkgever vooraf onderzoek heeft gedaan naar de "fiscale mogelijkheden" van de constructie.
Je zou het kunnen zien als een vorm van "loon in natura" waarbij de waarde van dat loon door de werkgever gesteld is op eur 325.-..
Stel: je zit in de (ongeveer) 41% belastingschaal. 41% van 325.- is ongeveer 133.-. Je nettoloon wordt dan (325 -/- 133) eur 192.- lager op het bijtelmoment van de telefoon. Die eur 192.- is dan wat de telefoon je werkelijk heeft gekost. Ik ga er echter vanuit dat de prijs inclusief btw moet worden genomen. Maakt voor de berekening niets uit maar alleen voor het bedrag.
Toegevoegd op 02 mei 2018 18:07: tekst
Computoon