Ben je ook leerplichtig buiten je eigen schooluren?

Voorbeeld: jouw schooldag is op maandag van 10:50 tot 14:15. Een docent wilt jou op school hebben om 9:45. Ben je dan verplicht om te komen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Erna55
6 jaar geleden
De leerplicht bepaalt niet hoe laat je op school moet verschijnen.
jc54
6 jaar geleden
Buiten de ingeroosterde lesuren ben je niet leerplichtig, maar als in het school-reglement is opgenomen dat jij bepaalde taken buiten de lesuren moet uitvoeren, dan ben jij daar mee akkoord gegaan toen jij je keuze maakte voor deze school. Mogelijk is er een andere reden waarom de docent jou vroeger op school wil hebben. Jij hoeft daar niet aan te voldoen, maar bij weigering kan het wel consequenties hebben.

Antwoorden (1)

Leerplicht is wat anders dan lestijden. In de leerplichtwet staat niet hoe laat je op school moet zijn (dat verschilt immers per school), alleen dat je verplicht bent tot je 16e of 18e onderwijs te volgen.
Wel kan de school je verplichten onderwijsactiviteiten bij te wonen, ook als die afwijken van je gebruikelijke rooster. Als je normale rooster dus om 10.50 begint en er staat nu een activiteit om 9.45, ben je gewoon verplicht te komen (ten zij duidelijk is dat het een vrijwillige activiteit is).