Hoe heet die hoed die je op hebt als je je examen haald? en waarom doe je dan dat kwastje van links naar rechts?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
144K
Amadea
13 jaar geleden
Antwoorden zijn niet origineel, staan al op http://www.goeievraag.nl/vraag/hoed-foto-prutseinstein.48231 en http://www.goeievraag.nl/vraag/hoed-afgestuurde-studenten-dragen.29476
Maar er is nog niet gereageerd op het kwastje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk hier eens:
http://www.goeievraag.nl/vraag/professorenpet-kwastje.45466

Antwoorden (7)

Dat is de afstudeerhoed/ mortarboard

http://en.wikipedia.org/wiki/Graduation_cap#Traditional_wear
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een ‘square academic cap’, oftewel een vierkante academische pet. Het klosje dat eraan hangt geeft aan waarin de afgestudeerde gespecialiseerd is. Zwart is de algemene kleur, geel is ‘bibliotheekkunde’ of (iets andere kleur geel) ‘science’ (natuurkunde en scheikunde samen).
13 jaar geleden
(academische) baret

De traditionele academische baret, in het Engels bekend als mortarboard (metselplank), is een vierkant vlak met een kwast in het midden. De kleur van de kwast geeft de universiteit of de studierichting aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De academische baret wordt door professoren gedragen bij officiële gelegenheden zoals de opening van het academisch jaar en promoties.
Dit is de academic cap.
Dit is de academic cap of de mortarboard: oftewel de afstudeerhoed. Dit hoofddeksel wordt in Groot Brittannië en Amerika gedragen door studenten die afstuderen.

In Nederland kennen wij deze afstudeerhoed niet. Wij kennen wel de academische baret. Dit hoofddeksel wordt door professoren gedragen bij officiële gelegenheden zoals de opening van het academisch jaar en promoties.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zie tweede bron voor de betekenis (afstudeerrichting) van de kwast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo’n afstudeerbaret heeft diverse namen. Officieel is het de “square academic cap”, maar in de Verenigde Staten wordt hij meestal mortarboard genoemd. In Engeland heet ie soms Oxford cap, en andere termen zijn: square, trencher, en corner-cap.
Voor het afstuderen aan de middelbare school en de eerste graad op de universiteit wordt de kwast eerst aan de rechterkant gedragen. Net voordat het diploma of de graad zal worden overhandigd zwaait de afstuderende de kwast over naar de linkerkant. Elke school heeft eigen regels voor het aangeven van dat moment.
En er is een uitzondering. Namelijk wanneer je de Meestergraad krijgt, dan hangt de kwast eerst links en zwaai je ‘m later naar rechts.
Ook leuk om te weten: de vrouwen houden de afstudeerhoed de hele tijd op. De mannen hebben alleen toestemming om ‘m af te zetten gedurende het zingen van het nationale volkslied.

Toegevoegd na 11 minuten:
De zwaai met de kwast dient om duidelijk te maken dat de plechtigheid van de diploma-uitreiking officieel begint.
Amadea
13 jaar geleden
Studentenhoedje, als je hem zelf maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/hoed-afgestuurde-studenten-dragen.29476
http://www.goeievraag.nl/vraag/professorenpet-kwastje.45466