waar kan ik terecht met mijn klachten over het kwalitatief niveau van mijn mbo school?

als deze er zelf weigert naar te luisteren en de onderwijsinspectie iets alleenmaar aanneemt als klacht als deze officieel word erkent en opgenomen door de school.

daarnaast doen ze alsof klachten specifiek moeten gaan over ongepast gedrag van leerlingen of leraren, of een specifiek incident terwijl voor mij een educatiesysteem wat kennis en inhoud totaal aan de kant schuift alsof het raar is dat ik vind dat dit juist de drijfveer achter scholing moet zijn.

dus, hoe krijg ik het voor elkaar dat hier naar geluisterd word op een productieve manier.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
MarBet
6 jaar geleden
Wat heb je allemaal al gedaan om het onder de aandacht te brengen? Als het goed is, zou er naar je geluisterd moeten worden, maar dat betekent niet dat altijd gedaan kan worden wat volgens jou zou moeten. Mogelijk ben je kritischer dan gemiddeld en liggen prioriteiten van school nu ergens anders dan jij nodig vindt. Betekent niet dat je moet stoppen, maar wel dat je het misschien samen met anderen moet doen. Heeft je school een studentenraad? Dat is wel een handige plek om te beginnen.
MarBet
6 jaar geleden
Worden er ook enquêtes of panelgrsprekken gehouden? Als het goed is wel. Geef het daarin aan. Op basis daarvan krijgt het onderwijsteam een beeld van wat studenten van de opleiding vinden. Als over het algemeen de kwaliteit van het onderwijs door studenten slecht wordt gevonden (en dit dus uit evaluaties komt), en het onderwijsteam daar niets mee doet, zal de inspectie dit bij een bezoek slecht waarderen.

Antwoorden (1)

Dat is een lastige vraag. Het is nou eenmaal zo dat er betere en slechtere scholen zijn, en je kunt zelf de school kunt kiezen die het beste aansluit op jouw wensen. Als een onderwijsinstelling aanhoudend slecht onderwijs geeft, kan de overheid ingrijpen. De onderwijsinspectie heeft tot taak om dat te controleren. Maar daarbij wordt vooral gekeken naar de resultaten van een school en niet naar de wijze van lesgeven.
Als op jouw school een ouderraad actief is, kun je daar proberen gehoor te vinden. Ook kun je overwegen om een leerlingenraad op te richten. Een andere mogelijkheid is om een online petitie te starten, om langs die weg het schoolbestuur te 'dwingen' om naar jou/jullie opvattingen te luisteren. Maar voorop staat (en dat argument kan de schoolleiding altijd aanvoeren) dat je in Nederland vrije schoolkeuze hebt, dus dat je altijd naar een andere school kunt wanneer het onderwijs je niet bevalt.