Bestaat vorstverlet nog en zo ja wanneer geldt het?

Ik zag vanochtend op een bouwplaats waar ik langs reed gewoon mensen aan het werk terwijl de gevoelstemperatuur rond -20 zou liggen vandaag. Het lijkt er dus op dat het algemeen vorstverlet niet meer bestaat.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Ja, vorstverlet bestaat nog steeds.
Bouwvakkers hebben recht op vorstverlet wanneer sneeuw en ijs en een gevoelstemperatuur van min 6° het werken gevaarlijk maakt. De temperatuur wordt 's morgens om 7.00 en om 10.00 uur gemeten, als blijkt dat om 10.00 uur de gevoelstemperatuur boven de min 6° ligt, dan moet de bouwvakker alsnog aan de slag, zo niet dan dan mag de werknemer naar huis. Biedt de werkgever ander passend werk aan, dan is de werknemer verplicht dat te accepteren. Als de werkgever maatregelen treft op de bouwplaats om de gevoelstemperatuur van de bouwvakker boven de min 6° te brengen, dan is er geen vorstverlet.
De periode van niet kunnen werken noemt men de vorstverletperiode.
Een aantal werkgevers in de bouw probeert, in weerwil van de vrieskou die ons land deze week teistert, personeel gewoon aan het werk te houden. Het gebeurt vaak dat werknemers zelf moeten aangeven waar de grens ligt.

Voor de zzp’ers in de bouw – bijna de helft van alle werkenden in de sector – gelden de vorstverletregels niet. Als zij niet werken, krijgen ze ook niet betaald. De zelfstandigheden hebben dus alle reden om zich gewoon op de bouwplaats te melden, weer of geen weer. Dat veroorzaakt spanningen met de werknemers die wél onder een cao vallen.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor het duidelijke antwoord
Dit is per bedrijfstak in de CAO of bedrijfsregeling vastgelegd. In de link hieronder zie je bijvoorbeeld de regeling van bedrijven die onder de CAO Bouw & Infra vallen. Daar wordt bij een gevoelstemperatuur om 07.00 uur onder de -6 in principe niet gewerkt, maar vorstverlet is een recht, geen plicht, dus als men door wil werken, mag dat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank, goede aanvulling