zijn twee dezelfde keuzemogelijkheden bij de antwoorden van een leestekst altijd fout?

we deden een oefentekst voor leesvaardigheid met de klas. bij de mogelijke antwoorden moest je kiezen uit: echter, maar, ook en dus. mijn leraar zei toen dat maar en echter sowieso niet de juiste antwoorden kunnen zijn, aangezien zij hetzelfde betekenen. maar is dit echt zo? kan het niet zijn dat ze beiden goed zijn? zou een hoop tijd schelen als je dit altijd kan overslaan in zo'n geval.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Maar en echter hebben dezelfde betekenis, maar zijn niet altijd uitwisselbaar! Als de vraag is "vul het goede woord in op de puntjes in de volgende zin: Opa heeft grijs haar, .... zie je daar niets van want hij is bijna kaal."
In dit geval moet je 'echter' gebruiken, omdat anders de volgorde van de woorden in de zin niet klopt.
..., echter zie je daar niets van.
..., maar daar zie je niets van.
MarBet
6 jaar geleden
Als er twee keuzemogelijkheden zijn die inhoudelijk gelijk zijn, zijn die bijna altijd fout. Als meerdere antwoorden goed zijn, staat dit meestal vermeld. Het kan natuurlijk ook een foutje in de toets zijn.
Het is inderdaad een van de trucjes voor meerkeuzevragen, het komt vaker voor dan je zou denken. Ik heb er veel voordeel van gehad bij meerkeuzetentamens :-)

Antwoorden (2)

"Echter" en "maar" betekenen hetzelfde.

Bij een meerkeuzetoets moet in de regel maar 1 antwoord gekozen worden. (Het juiste antwoord of het beste antwoord).

Dat houdt inderdaad in dat wanneer er twee keuzemogelijkheden (een met "maar" en een met "echter") ze beide fout zijn als -belangrijk- die twee keuzemogelijkheiden inhoudelijk gelijk zijn.

Als een meerkeuzetoets goed in elkaar is gezet, komt de optie "beide antwoorden zijn (even) goed" niet voor. Je mag immers maar 1 antwoord kiezen. Je zult dus geen toets tegenkomen waarbij een keuzezin staat met "maar" en een met "echter" die dezelfde inhoud hebben. Dan zou je twee antwoorden als "goed" moeten aankruisen en dat kan niet.
Computoon
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
"Je zult dus geen toets tegenkomen waarbij een keuzezin staat met "maar" en een met "echter" die dezelfde inhoud hebben. Dan zou je twee antwoorden als "goed" moeten aankruisen en dat kan niet." Dat is een redenatiefout. Ze kunnen WEL voorkomen, maar dat betekent dan dat ze DUS allebei niet het juiste antwoord zijn. Dat is dus precies de uitleg die de leraar gaf.
Ja, althans als de regel ook is dat er maar 1 goed antwoord bij staat dan is dat de enige logische conclusie, je leraar heeft dus gelijk.