Wanneer wordt mijn tijdelijk contract een vast contract?

1e contract: 13 april 2015 tot en met 1 november
2e contract:5 februari 2016 tot en met 13 november
3e contract: 17 februari 2017 tot en met 17 februari 2018

Mij is het zelfde contract aangeboden maar volgens mij heb ik een vast contract op 18 februari?

6 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij al vanaf 05-02-2018.

De regeling rond de "keten" tijdelijke contracten is veranderd in de loop van 2015. Om "opnieuw" met de telling te beginnen moet er minstens 6 maanden tussen de tijdelijke contracten zitten. (Dat was eerst 3 maanden. Na meer dan 3 tijdelijke contracten of na meer dan 2 jaar voor de werkgever te hebben gewerkt (net wat eerder is) ontstaat het recht op een vast contract. En van 05-02-16 tot 05-02-18 is 2 jaar.

Het kabinet is van plan om meer tijdelijke contracten toe te staan maar voor zover mij bekend is dat nog geen wet geworden dus geldt wat nu wet is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Alleen als je onder een CAO valt en in die CAO wat anders geldt dan "standaard" geldt wat in die CAO staat.
Computoon
6 jaar geleden
Rugtas24
6 jaar geleden
dus puur de overschrijding van twee jaar met inachtneming van de maximale tussenpozen.
Computoon
6 jaar geleden
Ja. Tussenpozen van contracten vanaf 2016 hebben allemaal minder tussenpozen van 6 maanden en dat telt ala "geen tussenpoos". Over het eerste contract twijfel ik mbt tussenpoos, was al aangegaan voor 010715. Uitzondering: als in CAO iets anders staat, geldt de CAO.
Rugtas24
6 jaar geleden
Ok

Andere antwoorden (1)

Je krijgt nu een vast contract, behalve als één (of meer) van de volgende situaties van toepassing is:

- Contracten die zijn aangegaan voor de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) tellen niet mee voor de ketenbepaling. Het maakt hierbij niet uit wanneer het contract is aangegaan of geëindigd.
- Je bent (of was) jonger dan 18 jaar en werkt(e) gemiddeld niet meer dan 12 uur per week. De periode waarop dit van toepassing was telt niet mee voor de ketenbepaling.
- In je CAO is bepaald dat je meer tijdelijke contracten (maximaal 4) kunt krijgen en/of dat je meerdere jaren (maximaal 6) onder tijdelijke contracten kunt werken.