Als je slecht bent in rekenen, ben je dan ook slecht in wiskunde?

Hebben deze twee vakken iets met elkaar te maken? En helpt het om bijlessen te nemen voor wiskunde?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Amadea
6 jaar geleden
Ja, het een kan niet zonder het ander.
ronron1212
6 jaar geleden
Slecht in rekenen slecht in wiskunde
ronron1212
6 jaar geleden
Begin dan maar met bijles in rekenen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ken mensen die goed zijn in rekenen maar niks begrijpen als het gaat om wiskunde.
ronron1212
6 jaar geleden
Dat kan wiskunde is weer een stap verder dan rekenen gaat wat verder dan alleen rekenen. Maar zonder rekenen geen wiskunde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tegenwoordig gaat het niet meer expliciet over het vak rekenen (o.a. cijferen) en wiskunde maar begint men vanaf de basisschool met het vak rekenen-wiskunde.
http://paborekenen.nl/artikelen/algemeen/uitgangspunten-rekenen-wiskunde.html
http://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/7347.pdf
Zoals rornron1212 al zegt: zonder rekenen geen wiskunde
Reddie
6 jaar geleden
@Amadea, @ronron1212, @vraagteken,
Wiskunde gaat niet over rekenen (cijferen, hoofdrekenen). Dat laat je aan een rekenmachine of computer over.
Het gaat over logica en samenhang.
Een architect hoeft ook niet te kunnen metselen.

Antwoorden (2)

Het hangt er maar van af wat je slecht in rekenen noemt.
Wiskunde gaat over problemen oplossen, meten, redeneren, logica.
"Cijferen" en "hoofd"rekenen hebben niets met wiskunde te maken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het vak is sedert ongeveer 2011vanaf de basisschool: rekenen-wiskunde.
Cijferen en hoofdrekenen kunnen wel zonder wiskunde, maar wiskunde kan niet zonder
cijferen en andere vormen van rekenen. Deze vormen zal men toch moeten beheersen om de opgaves en zeker de complexe opgaves van wiskunde op te kunnen lossen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De min is niet van mij, wat de vragensteller precies bedoelt met slecht in rekenen wordt inderdaad niet omschreven.
Leren rekenen en het begrijpen van de wiskunde zijn twee verschillende leerprocessen en verschillende types kennis die wel in elkaar verlengde liggen. Het zijn geen aparte processen.
Men dient dus het leerproces rekenen goed te kunnen beheersen voordat men begint aan het verlengde van het leerproces. Namelijk de wiskunde.
Een voorbeeld:
Voordat men de stap naar wiskunde maakt dient men te weten dat 32 een uitkomst is van 8 x 4 zonder dat men moet rekenen. Dat is parate kennis.
Je dient ook de rekenprocedures te kennen en te begrijpen: zoals 7 x 48 is het samenvoegen van 7 x 40 met 7 x 8.
De leerprocessen van rekenen en wiskunde beïnvloeden elkaar, ben je dus nog slecht in de basis van de rekenprocedures dan zul je in het vak wiskunde nog niet begrijpen wat je precies aan het doen bent. Bij de wiskunde opgave ga je fouten maken bij complexe opgaven als je niet goed bekend bent met de verschillende rekenvormen zoals cijferen.
Is men nog slecht in rekenen dan kan men beter dit vak eerst bijspijkeren.

Niet alleen kunnen rekenen is voor de volgende stap wiskunde van belang maar ook taalvaardigheid. De vraagstukken moeten in eigen woorden kunnen worden omgezet om te snappen wat er precies gevraagd wordt en de juiste aanpak van het vraagstuk te bepalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
@JoanDArc, ik heb de titel "de enige wiskunde leraar die niet kan rekenen".
Desondanks heb ik 7 wiskundevakken op universitair niveau met succes bestudeerd.
Wiskunde bestaat uit veel verschillende onderdelen die niets met elkaar te maken hebben, behalve dat je wel logisch moet kunnen nadenken, en problemen moet kunnen oplossen.
Cijferen doe je in de wiskunde niet. Dat laat je een rekenmachine of computer doen.
(Maar de min is niet van mij.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vakken rekenen en wiskunde omvatten tegenwoordig zoveel meer dan 'vroeger'.
Jan Peter van Zijl, was natuurkundeleraar en heeft zich nu gespecialiseerd in het geven van analyseoplossingen voor het onderwijs, bepleit dat leerlingen eerst weer echt rekenen leren.
Niet met hulpmiddelen, ezelsbruggetjes of redactiesommen maar met uitleg om hen de broodnodige ondergrond voor wiskunde te geven.