Is het nutteloos als ik een klacht stuur over een examen?

We hebben in de les meegekregen wat we konden verwachten in het examen. Maar we hebben juist dingen gekregen waarvan je zou zeggen dat zal ze nooit vragen, want daar heeft ze bijna nooit in de les overgehad.

Ik zit hier best wel mee, want ik heb er veel tijd ingestopt in de dingen waar ze echt nadruk op had gelegd.

Hoe spreek ik mijn hierover aan of is het nutteloos om een klacht te sturen....

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn docent*

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Je kan altijd een vraag stellen aan je docent; voor een klacht lijkt het mij nog te vroeg: er is immers geen afspraak geschonden of zoiets.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat dacht je van gewoon in gesprek gaan met je docent. Gelijk dat extreme gedoe is nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe kan ik dan het beste in een gesprek gaan, want het gaat over een examen op hogeschool...
Antoni
6 jaar geleden
Persoonlijk aanspreken, opbellen of een e-mail sturen, eventueel via een secretaresse, net wat voor jou het makkelijkst is en wat bij jouw hogeschool gebruikelijk is.
Utrecht
6 jaar geleden
En een goed moment om je te realiseren dat een hogeschool geen middelbare school is:
er wordt een zekere mate van zelfstandigheid verwacht. Niet alle examenstof wordt je in de les voorgekauwd (zoals dat op de middelbare school wel is). Ook wat niet of minder in het collega aan bod is gekomen kan tot de examenstof behoren.

Het beste antwoord

Als de klacht terecht is, is het niet nutteloos een klacht te sturen. Je moet dan alleen el even uitzoeken naar wie je de klacht moet sturen. Ik begrijp dat je op een hogeschool zit. Examens worden dan waarschijnlijk of ingekocht bij een externe leverancier, of zelf ontwikkeld door een aantal deskundigen. Vervolgens bepaalt waarschijnlijk de examencommissie of het examen zo gebruikt kan worden, waarbij onder andere gekeken wordt naar of het meet wat het moet meten en of het qua niveau passend is.

Is je klacht dus dat het examen niet goed is en heb je daar inderdaad goede reden voor, dan kun je de examencommissie aanschrijven. Een klacht moet men in behandeling nemen en ook over rapporteren in jaarverslagen, dus de examencommissie zal dan moeten onderzoeken of je klacht terecht is. Ik zou wel adviseren om eerst een vraag te stellen en niet meteen een klacht in te dienen. Als je vervolgens het gevoel hebt dat het niet serieus wordt genomen, kun je altijd nog een klacht indienen.

Als je klacht meer gericht is op de voorbereiding die je docent heeft gegeven, is het netjes hierover eerst met je docent in gesprek te gaan. Stuur een mail met kort het probleem en dat je graag een afspraak wilt maken bijvoorbeeld. Mocht je daar niet uitkomen, kun je hierover in het uiterste geval bij de opleidingsmanager of de examencommissie een klacht indienen. Bij wie je dan moet zijn is afhankelijk van de organisatie, maar je hebt vast een studiegids waar dit soort informatie in staat.

Maar nogmaals, probeer het eerst op een nette positieve manier aan te vliegen, dat werkt meestal ook beter, want dan zijn mensen veel meer bereid met je mee te denken.