Mag je als je in belgie een opleiding volgt de opdrachten in het Nederlands schrijven/typen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat ligt eraan of de opleiding in het Nederlands of in een andere taal wordt gegeven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het een opleiding is in Gent in het nederlands, mag/moet het dan in het vlaams of in het Nederlands
tinus1969
6 jaar geleden
Vlaams IS Nederlands, in die zin is je vraag onzinnig. Mbt jargon en typisch Vlaamse uitdrukkingen; die pik je snel genoeg op.

Antwoorden (1)

Je vraag betreft een opleiding in Gent: het Gents behoort tot de Oost-Vlaamse dialecten maar wijkt van het overige Oost-Vlaams sterk af, waardoor Gent een taaleiland vormt. Het lijkt me dus eerder de vraag of je de opdrachten in het Gents mag schrijven…

Je kunt gerust in het Nederlands schrijven.
Het Belgisch-Nederlands is de variant van het Nederlands zoals die in België gebruikt wordt, en onderscheidt zich van het Standaardnederlands door een accent en enkele typische woordkeuzen. De meest gesproken Nederlandse dialecten zijn ruwweg in te delen in West-Vlaams, Oost-Vlaams, Brabants, en Limburgs.

De taalverschillen zijn dus gering.
Ter info:
Aanrijden – Aankomen met de auto
Aard van het paardje – Aard van het beestje
Afgewerkt zijn – Klaar zijn met werken
Autostrade – Snelweg
Bal sjotten – Bal schieten
Basketsloefen – Gympen
Benomen – Druk
Bokaal – Pot
Botten – Laarzen
Chance hebben – Geluk hebben
Dampkap – Afzuigkap
Dat is er over – Dat is overdreven
Dikke nek hebben – Praatjes hebben
Droogkuis – Stomerij
Droogzwierder/droogslingeraar/droogkast – Centrifuge
Duimspijker – Punaise
Verket – Vork
Foto trekken – Foto maken
Frak – Jas
Gezicht schminken – Make-up opdoen
Goesting – Zin, lust
Ik voel het aan mijn melk – Ik voel het aan mijn water
Ik zie u graag – Ik vind je leuk
Kattin – Poes
Kindje kopen – Kindje krijgen
Klak – Pet
Klappen – Kletsen
Klavier – Toetsenbord
Kleinmannen – Kinderen
Koemeke/ Tas – Kop
Koffer maken – Koffer inpakken
Kozijnen – Neven en nichten
Kuisvrouw – Schoonmaakster
Langs je zitten – Naast je zitten
Lavabo – Wastafel
Lekstok – Lolly
Loontje komt om zijn boontje – Boontje komt om zijn loontje
Maandstonden hebben – Ongesteld zijn
Marcheren – Functioneren
Met iemands voeten spelen – Iemand voor de gek houden
Mokske – Knap meisje
Muizenstrontjes – Hagelslag
Mottig – Misselijk
Zie verder:
https://www.taalvoutjes.nl/verschillen-nederlands-vlaams
SimonV
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
deze zijn er ook nog en Nederlandstalig Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven)
Universiteit Antwerpen (UA), voorheen UFSIA, RUCA en UIA
Universiteit Gent (UGent), voorheen Rijksuniversiteit Gent (RUG)
Universiteit Hasselt (UHasselt), voorheen Limburgs Universitair Centrum (LUC) in Hasselt
Vrije Universiteit Brussel (VUB)