Moet je bij een beogende presentatie je mening in de conclusie vertellen of door heel je verhaal heen?

Toegevoegd na 36 seconden:
*betogende

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bij een betoog is het juist belangrijk je mening al eerder naar voren te brengen. Eigenlijk kun je die meteen in de vorm van een stelling neerzetten nadat je het onderwerp hebt geïntroduceerd. Dat geeft de luisteraar houvast: die weet dan meteen waar jij voor staat en hoeft dan niet de hele tijd te zoeken naar jou mening in het geheel. Dat geeft richting en zorgt ervoor dat de luisteraar zich kan focussen op de argumenten die je geeft.
Na je stelling volgen de argumenten die je ervoor hebt en je legt daarbij uit waarom die argumenten belangrijk zijn en hoe die leiden tot jouw stelling. Ook geef je aan welke tegenargumenten er eventueel zijn en waarom die niet opwegen tegen je argumenten voor je stelling (of waarom ze niet kloppen). Tot slot sluit je af met een korte samenvatting, die je ook als zodanig kunt benoemen. "kort samengevat ben ik van mening dat het niet goed is om (...), want (argumenten nog eenmaal kort benoemen). Eventueel benoem je ook nog kort waarom de tegenargumenten daar niet tegenop kunnen.