Wat kunnen ze met mijn paspoort nummer?

Uitzendbureau vraagt om mijn paspoort nummer? Wat kunnen zei hiermee?
en waarom zou BSN-Nummer niet voldoende zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier nog wat extra informatie:
Het uitzendbureau mag alleen een BSNnummer opvragen als het uitzendbureau wil controleren of u onder de doelgroep valt van de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten
Het uitzendbureau mag het ID-bewijs en de loonheffingsverklaring alleen kopiëren en scannen als er sprake is van een definitieve plaatsing van een uitzendkracht bij een opdrachtgever. Dit geldt ook voor het registreren van de bankrekeninggegevens van de desbetreffende uitzendkracht.
Tijdens een intakegesprek of gedurende de inschrijving mag de medewerker van het uitzendbureau het ID-bewijs alleen controleren op geldigheid, het maken van een kopie of scan van dit bewijs mag dan nog niet.
https://www.dezaak.nl/2334/de-identificatieplicht-weet-wie-bij-werkt.htm
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/burgerservicenummer-bsn

Het beste antwoord

Omdat de wet eist dat de werkgever een kopie van het identiteitsbewijs in zijn administratie bewaart. Dat is een onderdeel van de identificatieplicht. Documentnummer, foto en bsn-nummer moeten daarop goed leesbaar zijn.

"Verificatieplicht geldig identiteitsbewijs

Bij indiensttreding van een nieuwe werknemer moet u naar een geldig identiteitsbewijs  vragen. De werknemer moet dan het originele document tonen. Bijvoorbeeld een paspoort, een identiteitskaart of vreemdelingendocument.

Bij het controleren van identiteitsbewijzen moet u letten op:

    de pasfoto: komt deze overeen met de persoon die voor u staat?
    kenmerken: kloppen de genoemde fysieke kenmerken zoals lengte en leeftijd?
    handtekening: laat de medewerker ter controle zichtbaar een handtekening zetten;
    nationaliteit: is de nationaliteit vermeld? De identificatieplicht geldt ook voor buitenlandse werknemers;
    geldigheid van het document: is de vervaldatum nog niet verstreken?

Op een rijbewijs en op een verklaring van de Belastingdienst met sofinummer of burgerservicenummer staat geen nationaliteit vermeld. Daarom zijn dit geen geldige identiteitsbewijzen voor de verificatieplicht.

Bewaarplicht identiteitsbewijs

U moet een duidelijke kopie maken van het identiteitsbewijs. Documentnummer, pasfoto en burgerservicenummer (BSN) moeten goed leesbaar zijn. U bewaart deze kopie in uw administratie voor eventuele controles, bijvoorbeeld door de Inspectie SZW. U moet de kopie bewaren tot minstens 5 jaar na het kalenderjaar waarin de werknemer uit dienst is gegaan."

Toegevoegd na 5 minuten:
Een van de doelen van die plicht is voorkomen dat een werkgever met illegalen werkt. Of mensen in dienst neemt die geen werkvergunning hebben.
Die plicht gaat ver. De identiteit moet zijn vastgesteld en de kopie opgeslagen voor je de eerste werkzaamheid begint.

Als het uitzendbureau alleen dat paspoortnummer en/of bsn-nummer vraagt, wordt niet aan de wettelijke eisen voldaan, althans: niet als je daadwerkelijk voor dat bureau gaat werken.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dat snap ik, maar het bedrijf vraagt dit bij het solliciteren naar de functie. Wanneer ik wordt aangenomen snap ik dit voorkomen, maar in dit stadium van gesprekken (alleen reactie op een vacature) snap ik het niet helemaal.
Computoon
6 jaar geleden
Ja, dan is het vreemd. Ik kan maar een paar dingen bedenken (maar goed, nog steeds vreemd): als jij straks daadwerkelijk voor dat bureau gaat werken, hebben ze een aanknopingspunt dat ze met dezelfde persoon te doen hebben doordat ze nu (in het voortraject) al het nummer vastleggen in een database. Ze kunnen dan die vastlegging nu vergelijken met de kopie straks.
Maar waarom net dat paspoortnummer.... geen wettelijke verplichting in ieder geval.