Interactieve vormgeving betekent het vormgeven van websites waarbij de gebruiker reacties geeft. Zoals bijv. chatboxen, fora en sommige spelletjes.

--Als interactief vormgever ontwerp en maak je media met interactiemogelijkheden. Dat betekent dat degene die de media bekijken en horen, ook reacties terug kunnen geven. Je ontwerpt bijvoorbeeld websites met chatboxen en fora. Voor interactieve vormgeving heb je speciale hulpmiddelen en technieken nodig.----
6 jaar geleden
Interactieve vormgeving. Hierbij wordt (als je het in dit geval bedoeld) de vormgeving van een bepaalde richting/studie. Je kunt denken aan: wat voor opleiding is het (MBO, WO, HBO)? Hoe lang duurt de opleiding?
Daarnaast krijg je een beroepsbeeld van de studie(wat kun je na deze opleiding doen met het behaalde certificaat), de kosten die hieraan verbonden zijn(lesgeld, boeken), de toelatingseisen (creatief, maar ook bepaalde opleidingen, bepaalde interesses) en verdere doorstroommogelijkheden(MBO-->HBO, HBO--> WO).

Inactieve vormgeving is dus een erg breed begrip. Kort samengevat valt hier alle info onder over een bepaalde studie/opleiding.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
" de vormgeving van een bepaalde studie.... of het MBO, HBO of WO is "
Nee. Er is een studie waar je voor interactieve vormgever kunt studeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is inderdaad waar; daarom heb ik daaronder de bijhorende bron gezet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is Interactieve vormgeving, niet welke studie er gevolgd moet worden. Bijvoorbeeld een podium- en evenemententechnicus geeft interactief vorm
webdesign, ontwerp- en reclamebureaus, werk in de mediabranche.
Interactief betekent letterlijk ‘in beide richtingen verlopend'.

Interactieve vormgeving is een nogal vaag begrip. Interactief betekent dat mensen op elkaar reageren of waarbij je invloed hebt op wat er gebeurt.
Communicatie verloopt interactief bijv. wanneer de verzender ook weer ontvanger wordt en omgekeerd. Het is een wisselwerking tussen mens en machine die elkaar beïnvloedt.
Er vindt dus interactie plaats tussen de computergebruiker en het computerprogramma.

Een interactief vormgever maakt dus computerprogramma's of systemen die op menselijke gebruikers reageren, vaak als in een gesprek om gegevens, opdrachten of info te verkrijgen en om dan weer direct resultaten en bijgewerkte informatie te geven. Neem een website die het mogelijk maakt om direct met een medewerker te chatten over een product wat je wilt kopen en waar je info over wilt hebben Dit soort websites is meestal het werk van een interactieve vormgever..
Of neem bijv. de digitale televisies waarop je met de afstandsbediening via bijv. 'on demand' films kunt huren.

Ook op school kunnen leerlingen interactief leren, waarbij interactieve whiteboards steeds populairder worden in de klas. Deze zijn ontworpen om aangesloten te worden op de computer en een digitale projector. Het beeld op het computerscherm wordt zo op het whiteboard weergegeven en met behulp van de interactieve software kan de student/leerling kan interageren met het beeld om te openen, gebruiken en sluiten van computertoepassingen/-programma's of electronisch te schrijven op het scherm en via internet. Door internet en websites te gebruiken kunnen docenten zo een plezierige, educatieve interactieve leerervaring meegeven.

De interactieve vormgever is ook degene die interactief speelgoed en spelletjes ontwikkelt en waarop de allerkleinsten al lerend interactief bezig zijn, spelenderwijs.
amc