Hoe kan je herkennen of een werkwoord in het Duits een zwak of sterk werkwoord is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lees dit maar door en vergelijk de groepen met elkaar.
Er zijn in het Duits 3 soorten werkwoorden nl:
onregelmatige, zwakke en sterke.
http://www.talenwijzer.com/uploads/1/4/7/0/14708936/de_werkwoorden_uitleg.pdf Het voltooid deelwoord van een sterk werkwoord kun je niet met grammaticaregeltjes afleiden.
Je moet het van ieder werkwoord opzoeken en apart leren door veel in de Duitse taal te lezen of te luisteren.
kommen, ich bin gekommen
lesen, ich habe gelesen
finden, ich habe gefunden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of een werkwoord zwak of sterk is kun je niet herkennen, dat zul je gewoon moeten leren. Hooguit zijn er een paar (niet sluitende) regeltjes waarmee je de verbuiging kunt bepalen, zie de link waar JoanDArc naar verwijst

Antwoorden (1)

Dat kan je, net als in het Frans, niet herkennen. Dat moet je uit je hoofd leren. Een zwak werkwoord is een onregelmatig werkwoord en een sterk werkwoord is een regelmatig werkwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@HylkeKingma, het is precies andersom:
zwakke werkwoorden worden in de ANS juist regelmatige werkwoorden genoemd.
ANS = Algemene Nederlandse Spraakkunst Sterke werkwoorden (in de Algemene Nederlandse Spraakkunst worden 'onregelmatige werkwoorden' genoemd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de Franse taal is het herkennen van zwakke (regelmatige) werkwoorden een stuk makkelijker dan in de Duitse taal
De meeste Franse werkwoorden eindigen op -er en zijn zwak (regelmatig).
Ook alle Franse werkwoorden die eindigen op
-ir en -re zijn zwak. Makkelijk toch?