Welke vooropleidingen heb je nodig voor psychologie?

Ik zit in het examenjaar van vmbo. Ik zou graag psychologie willen doen maar ik kan niet veel vinden over de vooropleidingen. Kan iemand helpen of is hier iemand die er verstand van heeft?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Voor de opleidingen in de richting Psychologie gelden geen specifieke toelatingseisen. Wel is het niveau van de vooropleiding natuurlijk van belang.
Er zijn meerdere opleidingen in de richting van Psychologie. Je kunt op hbo-niveau Toegepaste Psychologie doen. Hiervoor heb je een havo-diploma of een mbo-diploma nodig.
Je kunt ook de universitaire bacheloropleiding Psychologie doen. In dat geval heb je een vwo-diploma of een hbo-propedeuse nodig (eerste jaar van een hbo-opleiding volledig afgerond).
Je zult dus na het vmbo eerst naar de havo moeten, of een mbo-opleiding op niveau 4 moeten doen. Denk er alleen nog wel even goed over na of je dit echt wel wilt. Psychologie-opleidingen zijn massaopleidingen, wat betekent dat je heel goed moet zijn om een baan te kunnen vinden. Als je deze kant op wilt, zou ik je dan ook aanraden een mbo opleiding in de richting welzijn te doen. Je doet dan veel praktijkervaring op. Vervolgens kun je doorstromen naar hbo, waar je opnieuw praktijkervaring opdoet. Daarna kun je dan eventueel nog naar de universiteit. Tegen de tijd dat je dan aan het werk gaan, heb je veel ervaring en een groot netwerk opgebouwd, wat beide belangrijke factoren zijn om een baan te vinden.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Voor psychologie heb je minimaal HAVO nodig. Met VWO heb je meer kans.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
is hbo en geen havo
http://www.studereninleiden.nl/studies/info/psychologie/toelatingseisen/