Mag je blijven zitten in 2 VWO?

Mijn broertje zit in de tweede van VWO en hij mag niet over. Hij wil blijven zitten, maar er wordt opeens gezegd dat je niet mag blijven zitten in 2 VWO. Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
tinus1969
6 jaar geleden
Daar heeft elke school eigen regels voor. Veel scholen willen niet meer dat kinderen blijven zitten, maar laten zittenblijvers meteen afstromen naar een lager niveau.

Antwoorden (2)

Moeilijk. Het mag wel in sommige gevallen, maar het kan ook zijn dat hij er zo met de pet naar gegooid heeft ( na herhaaldelijk waarschuwen), dat hen geen tweede kans gegund wordt. Het kan dus van geval tot geval verschillen.
6 jaar geleden
Er is geen landelijk geldend voorschrift voor. De school hanteert overgangsnormen en daarin kan staan dat er geen recht op doubleren bestaat.

Als een leerling een "bespreekgeval" wordt aan het eind van het jaar kan de lerarenvergadering aan de hand van aanleg, inzet, motivatie, het perspectief t.a.v. de kernvakken (Ne, En, Wi) enz. enz. bepalen of de leerling mag doubleren of dat hij moet afstromen.
Computoon