Kan ik nog naar HBO?

Ik ben nu misschien voor de tweede keer blijven zitten op HAVO (eerste keer in 2Havo en de tweede misschien in 4Havo). Het is nog niet zeker of ik blijf zitten, maar mijn moeder heeft gehoord dat ik niet meer naar het HBO kan en MBO moet gaan doen als in nu 2x blijf zitten op de HAVO. Is dit waar? Of kan ik gewoon, ondanks dat ik misschien 2 keer ben blijven zitten op de HAVO, nog steeds HBO gaan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je 2x bent blijven zitten, moet je vaak van school af. Met een overgangsbewijs van Havo 3 kun je naar het MBO. Als je dat hebt afgemaakt, kun je naar het HBO. Of je kunt volwassenonderwijs volgen, maar ik ga er vanuit dat je daar nog te jong voor bent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je mag een keer in bovenbouw blijven zitten en een keer in de onderbouw , geen probleem dus om op havo te blijven zitten

Antwoorden (3)

Als je een havo diploma heb kan je naar de hbo maakt niks uit hoe vaak je blijft zitten met een mbo diploma kan je niet naar de hbo
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Klopt niet. Met een MBO-diploma kan je wel degelijk een aansluitende HBO-opleiding gaan volgen.
Erna55
6 jaar geleden
Studenten met een mbo-4 diploma hebben recht om in te stromen in zowel hbo-bachelors als de Asociate degree-opleidingen. Voor sommige hbo-opleidingen gelden wel vooropleidingseisen. Dit betekent dat de mbo-student met een diploma uit het éne opleidingendomein heeft gedaan, geen automatisch toelatingsrecht heeft tot opleidingen in een ander opleidingsdomein. Voor de pabo gelden daarnaast specifieke toelatingseisen. ---
Bron : https://www.mboraad.nl/themas/doorstroom-mbo-hbo
Ja je kan nog naar het hbo.
Optie 1 is de havo afmaken. Het hangt van de regels van de school af of je de havo mag afmaken. Meestal is de regel dat je wel twee keer in een verschillende klas mag blijven zitten, dus zou het geen probleem moeten zijn dat je in de tweede ook al bent blijven zitten. Met een havo-diploma voldoe je aan de toelatingseisen voor het hbo (afgezien van eventueel aanvullende eisen voor een specifieke opleiding). Er wordt dan niet meer gekeken hoe vaak je bent blijven zitten.
Optie 2 is een mbo-opleiding doen op niveau 4. Na het afronden van de mbo-opleiding kun je naar het hbo. Zorg er wel voor dat je een mbo-opleiding volgt die aansluit op de hbo-opleiding, en moet dus wel op niveau 4.
6 jaar geleden
Als je blijft zitten en niet meer op deze school kunt blijven, is het ook nog een optie de havo af te maken via het particulier onderwijs (Luzac, LOI e.d.). Hun diploma heeft dezelfde waarde als dat van een reguliere school, daarmee kun je dan alsnog naar het hbo. Een laatste, maar tijdrovende optie is nog wachten tot je 21 bent. Vanaf dat moment kan een hbo-instelling je nl. ook toelaten op basis van de zgn. 21+ test.