wat moet ik doen als ik mijn 2de kans mbo examen heb gemist?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
20.1K
Erna55
6 jaar geleden
Overleg dit met je opleiding.

Antwoorden (2)

Je hebt examen gedaan en je hebt dat bij de eerste keer niet gehaald. Je had een herexamen, maar je bent er niet naartoe gegaan of je hebt dat ook niet gehaald. Is de situatie zo?

Dan zal je je examenjaar opnieuw moeten doen.

Informeer bij je school naar de precieze datum van de start van het nieuwe jaar. Overleg ook met de school. Misschien kan je vakkenpakket nog worden gewijzigd, of krijg je vrijstellingen voor bepaalde vakken omdat je die al hebt gevolgd.

Overigens wordt, voor zover mij bekend, de uitslag van het herexamen bekendgemaakt op vrijdag 30 juni 2017. Nu ik deze vraag beantwoord, is het zaterdag 24 juni 2017. De uitslag van het herexamen is dus nog niet bekend.

Toegevoegd na 7 minuten:
Soms geldt dat er in augustus nog een extra kans is voor mensen die een geldige reden hadden voor het missen van het eerdere examen of de eerdere examens. Informeer ook hiernaar bij je school.

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik lees zojuist op https://nl.wikipedia.org/wiki/Middelbaar_beroepsonderwijs het volgende:

"Het mbo kent geen centraal examen zoals het voortgezet onderwijs. De inhoud van de opleidingen is landelijk bepaald (in eindtermen of in competenties), maar iedere onderwijsinstelling bepaalt zelf hoe deze wordt geëxamineerd. Dit kan met behulp van zelf ontwikkelde toetsen of examens van landelijke organisaties."

Dat wist ik nog niet. Misschien is of wordt de uitslag van jouw examen(s) dus op een andere dag bekendgemaakt.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt!! Er is nu een hoop stress van mijn schouders af.
Antoni
6 jaar geleden
Graag gedaan. Veel succes met je opleiding verder!
MarBet
6 jaar geleden
Examinering in het mbo is totaal anders dan voortgezet onderwijs hoor, en verschilt ook nog eens erg per opleiding.
Antoni
6 jaar geleden
Ja, precies. Dat heb ik aan het eind in mijn antwoord vermeld.
Elke mbo heeft zijn eigen examenreglement waarin in vastgelegd hoeveel kansen voor examens er zijn. Die gelden over het algemeen niet per leerjaar, maar per opleiding. Dit betekent dat het missen van je tweede kans zou kunnen betekenen dat je de opleiding niet meer kunt halen als reguliere student. In dat geval kun je na het afronden van de rest van je opleiding een nieuwe overeenkomst sluiten als examendeelnemer en alsnog het examen gaan halen. Je betaalt dan wel voor het maken van het examen, en je volgt dan geen onderwijs meer voor het examen.

Maar ik zou allereerst een verzoek indienen bij de examencommissie voor een extra kans voor het examen. Zorg voor een goede onderbouwing waardoor je de eerste kans niet gehaald hebt en de tweede hebt gemist, en geef aan wat je gaat doen om het examen in de derde kans wel te halen. Bij ons op school zijn we daar best wel coulant in en wordt een derde kans enkel niet gehonoreerd als er bijvoorbeeld door fraude een kans is verspild.