Waarom moeten HBO-ers afstuderen door middel van een scriptieonderzoek?

Ik vind het gek dat bijna elke opleiding een afstudeeronderzoek dient te doen. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Utrecht
6 jaar geleden
Waarom vind je dit gek dan?
Als afgestudeerde HBO'er of academicus moet je meer kunnen dan alleen examens maken. Je moet laten zien dat je een onderzoeksproject kan doen en dit kan rapporteren (en presenteren). Allemaal onderdeel van het curriculum.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een afgestudeerde HBO-er moet je toch meer kunnen dan een onderzoeksprojectje? Het lijkt me dat er veel meer andere manieren van afstuderen geschikter lijkt dan een onderzoek doen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat zou je dan zelf willen voorstellen? Je geeft nu alleen aan wat je NIET goed lijkt aan deze opzet. Uiteindelijk zal je inderdaad meer moeten kunnen, maar vergeet niet dat je in de praktijk ook een heleboel leert. Feitelijk heb je pas een basis wanneer je je diploma hebt en gaat starten met werken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De commissie-Dunnewijk deed onderzoek naar het eindniveau van een aantal opleidingen bij Inholland. Die moest ze beoordelen op eindniveau, maar mocht daarbij niet de criteria van de opleidingen zelf hanteren. Het idee was namelijk dat die te laag waren. Dus heeft de commissie een eigen set van criteria bedacht.
In die commissie zaten een paar hoogleraren en die zeiden: 'Wij weten hoe je ziet of een student op niveau is. Dan vraag je hem om een onderzoeksscriptie te maken en dan beoordeel je die op wetenschappelijke criteria.".
Zo ontstond de afstudeereis voor het maken van een onderzoek scriptie voor Hbo-opleidingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onderzoek vind ik toch meer bij wetenschapschappelijk onderwijs passen en niet bij een beroepsopleiding. In die zin snap ik de vraag. Een (uitgebreide) afstudeerstage volstaat naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Crane2 en @Shaowolf, u ligt op één lijn met de lector Methodologie van praktijkgericht onderzoek aan de Hogeschool Utrecht. (Ik deel zijn mening, die hij zeer gefundeerd publiceert, hij weet zeer zeker waar hij over oordeelt).
http://www.onderzoekscoach.nl/publicaties/
http://www.onderzoekscoach.nl/wp-content/uploads/2016/11/Andriessen-2016-Drie-misverstanden-over-onderzoek-in-het-hbo-weggenomen.pdf De vraag van Seawolf is heel niet vreemd, maar getuigt van nadenken en op zoek gaan naar antwoorden. Ik hoop dat hij nog geheel andere bronnen aanboort.

Het beste antwoord

Bij tentamens wordt vooral de kennis van een student getoetst. Met een scriptie toont de student dat hij ook zelfstandig kan werken en in staat is zelf relevante informatie te verzamelen, hoofdzaken van bijzaken te scheiden, slimme onderzoeksvragen te formuleren, betrouwbaar onderzoek te doen en alle bevindingen helder en overzichtelijk te presenteren. Bovendien is het een vorm van specialisatie, elke student kiest zelf het thema of onderwerp waar hij/zij zich in wil verdiepen. Daarmee onderscheid hij zich ten opzichte van zijn medestudenten. Voor toekomstige werkgevers kan dat erg interessant zijn.

Het doen van onderzoek kan op verschillende manieren en is afhankelijk van soort opleiding en gekozen onderwerp. Onderzoek kan in de vorm van proefjes, het verzamelen en vergelijken van data of informatie via internet, literatuuronderzoek, etc.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De HBO-raad stelde in 2009 dat hbo-studenten over onderzoekend vermogen moeten beschikken.
Zij moeten in staat zijn om te onderbouwen wat ze doen, waar nodig met een bepaalde onderzoeksmethode.
'De kern is dat de hbo-student onderzoek leert doen, omdat we denken dat hij dan een betere professional wordt. Niet omdat hij onderzoeker moet worden.' aldus de Utrechtse lector Daan Andriessen
https://profielen.hr.nl/2016/onderzoek-is-een-beladen-woord/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het onderzoekend vermogen van hbo bachelor studenten hoeft niet te leiden tot kennis die nieuw is voor de wereld en die transfereerbaar is naar andere contexten dan die waarbinnen ze is ontwikkeld.
Een bachelorscriptie is niet gelijk aan de masterscriptie, hoewel het HBO management deze toch scriptie wil blijven noemen.
De vraag van @Shoawolf is to the point, het HBO managment wordt 'academic drift’ verweten.
De scriptie van WO-studenten is in tegenstelling tot de afstudeereis van de beroepsopleiding wel een literatuuronderzoek en niet gericht op de beroepsgerichte praktijk.
Zie bronnen onder de vraag