Kan je herexamen doen terwijl je al over gaat?

Hallo,
Ik zit op het HAVO in de 5e klas. Ik zit met de vraag of je ook herexamen kunt doen terwijl je al overgaan staat? Ik ben benieuwd of dit zou kunnen aangezien ik misschien met iets hogere cijfers wil gaan slagen.

Groetjes :D

Toegevoegd na 2 uur:
*edit: overgaan moet natuurlijk slagen zijn :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Als je eindexamen doet, ga je niet over. Gezakt voor Nederlands....
Antoni
6 jaar geleden
Als je de opleiding afrondt, dan ben je geslaagd, dan ben je niet overgegaan. Zo wordt dat niet genoemd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt, ik had het werkwoord slagen moeten gebruiken, maar ik kon er op dat moment niet op komen. Niet zeer relevant maar toch bedankt ;)

Het beste antwoord

Dit is wat het informatiecentrum van LAKS vermeldt:
Ja, iedere scholier mag na de centrale schriftelijke examens voor één vak één herkansing maken. Je kunt daarmee een onvoldoende wegwerken, om alsnog te slagen. Maar je kunt de herkansing ook gebruiken om een hoger cijfer te halen, bijvoorbeeld om de kans te vergroten dat je wordt toegelaten tot een vervolgstudie. Uiteindelijk telt het hoogste cijfer dat je haalt. Dus als je je herkansing slechter maakt dan het eerste examen, blijft dat eerste cijfer staan.
De link gaat wel speciaal over eindexamens.
http://www.laks.nl/vragen/eindexamens/klopt-het-dat-ik-maar-een-herkansing-heb-na-mijn-centrale-schriftelijke-examens
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!