Ik wil een tussenjaar nemen voor het vwo, hoe kan ik dit het beste doen?

Ik zit momenteel in 5 havo, en ik kom van de mavo af. Ik ben echt dood en dood moe van alles wat met school te maken heeft, en mijn inzet zakt ook steeds verder de diepte in. Nog twee jaar vwo na de havo zie ik op dit moment echt niet zitten, maar ik wil het aan de andere kant ook niet uitsluiten. Daarom heb ik besloten om een tussenjaar te nemen, en vervolgens vwo op de vavo de volgen. Ik ben van plan om vrijwilligerswerk te doen, een baan te zoeken en op reis te gaan. Hoe kan ik dit tussenjaar verder op de beste manier inrichten?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
erotisi
7 jaar geleden
je kunt na de havo ook een beroepsopleiding mbo/hbo doen die je heel leuk vindt.

Antwoorden (1)

Oriënteren op wat je na vwo, of na tussenjaar wilt gaan doen. Kennismaken met verschillende werkvelden die je interesse hebben, zodat je na het jaar weet waar je naartoe wilt en gemotiveerd bent voor school. Zorg dat je blijft ontwikkelen, anders is het moeilijk na een jaar de draad van het leren weer op te pakken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het tussenjaar zou ik, als je gaat reizen, wel een 'nuttige' reis maken. Dus dat je tijdens het reizen vrijwilligerswerk doet, zodat je iets op je cv kunt zetten. Vrijwilligerswerk doet het altijd goed op je cv, welke richting je ook opgaat qua beroep. Wellicht kun je tijdens dit vrijwilligerswerk jezelf afvragen of je niet liever voor HBO kunt kiezen. Dit is beroepsgericht en daarna kun je doorstromen naar de universiteit. Makkelijker om een diploma te halen, dan eventueel nog 2 jaar VWO en dan wellicht de universiteit niet aankunnen. En je hoeft jezelf niet alleen met theorie en algemeen vormende vakken bezig te houden. Dat verveelt toch erg snel, aangezien je meestal niet in alle vakken geïnteresseerd bent. Je hebt ook wat meer vrijheid, het is niet zo schools allemaal.