Welke universiteit is het verstandigst om te kiezen?

Ik volg op dit moment de opleiding Human Resource Management op het HBO. Ik zit in mijn eerste jaar en het is zo goed als duidelijk dat ik mijn propedeuse ga halen. Ik heb ook mijn wiskunde certificaat op VWO niveau behaald vorig jaar. Ik wil mij dus inschrijven bij dezelfde opleiding op een universiteit. Hier begint het probleem wat ik ga proberen uit te leggen; via welke weg kan ik de opleiding het beste volgen? Of maakt het niets uit?
Ik heb een aantal manieren waarop je de opleiding op de universiteit kan volgen naast elkaar neergelegd:

1. Op de universiteit in Tilburg kun je 3 jaar de bachelor personeelswetenschappen volgen, en daarna de 1-jarige master Human Resource Studies.

2. Op de universiteit van Amsterdam kun je 3 jaar de bachelor psychologie volgen en daarna de 1 jarige master Human Resource & Career Management (Ik ben er van op de hoogte dat je in je bachelor de richting arbeidspsychologie moet hebben gekozen).

3. Op de universiteit in Utrecht kun je 3 jaar de bachelor bestuurs en organisatie wetenschap volgen en daarna de 1-jarige master Strategisch Human Resource Management.

De opleiding zoals die op de universiteit van Amsterdam wordt gegeven, spreekt mij het meest aan. Ik ben alleen wel bang dat je dan afgekeurd kan worden op je basis wanneer je gaat solliciteren. Willen bedrijven niet liever iemand die een bachelor heeft in een meer bij passende richting? Of maakt dat niet veel uit? Hopelijk kan iemand mij helpen, alvast bedankt!

1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ik een beetje mis in je overigens heldere toelichting, is wat je voor werk wil gaan doen nadat je bent afgestudeerd. Dat zal toch bepalend zijn voor de vraag welke route nu het beste is om te volgen.

Antwoorden (1)

Psychologie is wel een stuk breder dan alleen arbeidspsychologie. Je krijgt dan ook vakken in klinische psychologie, kinderpsychologie, ontwikkelingspsychologie etc.. Afhankelijk van de onderzoeksfocus van de universiteit zul je meer vakken krijgen in het gebied van expertise van de universiteit. Als dit niet binnen de arbeidspsychologie valt, zul je hier uiteraard minder les in krijgen. Op je cv maakt het niet zoveel uit, als je in je cv benadrukt dat jouw focus binnen de bachelor heeft gelegen in de arbeidspsychologie (bijvoorbeeld door je bachelorthese hierover te schrijven). En bij het solliciteren kun je ook de voordelen van arbeidspsychologie binnen het HR-veld benoemen. Als je tenminste iets wilt doen met coaching/training/werving & selectie/ziekteverzuim/burn-out en andere psychologische onderwerpen. Als je echter een sterkere focus wilt leggen op beleid en management, dan kun je beter kiezen voor een bachelor gericht op personeelswetenschappen. Personeelswetenschap is wat breder en neemt ook managementwetenschap, rechten, sociologie en economie mee in de studie. Je leert dan ook over bedrijfsbelangen na te denken.