Mogen scholen Maatschappelijke Stage nog verplicht stellen als bevorderingseis?

Op mijn school (Kennemer College in Beverwijk) wordt in de eerste klas 10 uur MaS verplicht gestald als overgangseis naar de tweede klas en in de derde klas moeten we 20 uur MaS doen.
Echter heb ik artikelen zitten lezen over dat MaS wel een onderdeel mag zijn van het lesprgoramma, maar dat het door de overheid niet meer verplicht is.
Zoals staat in de eerste kamer: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33740_afschaffing_van_de

En Wikipedia vertelt over MaS in de verleden tijd ("MaS was eenstage voor scholieren (...)")

Ik heb zelf weinig tijd voor MaS en iedereen die ik ken die op een andere school zit heeft geen MaS, of het wordt niet als overgangseis gesteld.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
tinus1969
7 jaar geleden
Scholen hebben veel vrijheid in het zelf vaststellen van lesprogramma's en overgangseisen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Raar eigenlijk, dan zou je maar net allemaal 8en en 9s halen en dan heb je maar bijvoorbeeld 18 van de 20 uur stage kunnen lopen en dan kunnen ze gewoon zeggen van "ja, geen 30 uur stage, geen 4e klas".
Hier zou eigenlijk een landelijke norm voor moeten komen.

Antwoorden (1)

"Weinig tijd" is een kwestie van prioriteiten stellen :-)
Als je in plaats van MS uren 'gewone' lesuren op school had gehad, had je ook moeten komen...

Ja, een school mag MS verplicht stellen omdat de scholen een bepaalde vrijheid hebben in het vaststellen van hun onderwijsprogramma. Er zit wel een norm aan het aantal uren dat men mag laten meetellen als onderwijstijd en jouw school blijft precies binnen die norm.

"Uitgangspunten maatschappelijke stage

Maatschappelijke stage is niet verplicht. Scholen beslissen zelf of zij maatschappelijke stage onderdeel willen maken van hun onderwijsprogramma. Een maatschappelijke stage bestaat uit vrijwilligerswerk voor een non-profitorganisatie (denk aan een zorginstelling of vrijwilligersorganisatie) of een maatschappelijk project van een bedrijf waar géén sprake is van een winstoogmerk. De school mag maximaal 30 uur maatschappelijke stage per leerling meetellen als onderwijstijd. Dit mag verspreid zijn over verschillende schooljaren. De school is eindverantwoordelijk en bepaalt samen met de stagemakelaar, de stagebiedende organisatie en de leerling de invulling van de maatschappelijke stage.

Toegevoegd na 1 minuut:
Door je in te schrijven bij een school ontstaan rechten en plichten. Wil je niet aan deze plicht voldoen, dan zul je naar een andere school moeten gaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
En wat betreft de overgangsnormen: "scholen in het voortgezet onderwijs zijn autonoom in het vaststellen van
overgangsnormen. Er zijn dus verschillen tussen scholen in de overgangsnorm. De overgangsnorm (hoeveel onvoldoendes mag je hebben, wat is het vereiste gemiddelde en
wat moet je voor Nederlands, Engels en wiskunde staan om over te gaan) staat meestal in de schoolgids en/of de site van de school."

Toegevoegd na 4 uur:
Antwoord is dus ja.
Computoon