Mag een directeur je dwingen van groep te wisselen in het PO?

Leerkracht groep 1/2 wordt gedwongen voor groep 7 te gaan staan (zonder overleg).

Toegevoegd na 1 minuut:
De leerkracht functioneert prima, maar is de enige geschikte persoon binnen de school die deze groep 7 kan draaien,

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat u met PO passend onderwijs bedoelt.
Als deze leerkracht de enige is die groep 7 draaiende kan houden lijkt het mij logisch dat hij in het belang van de kinderen en de school deze groep te gaan leiden.
Is er iets anders aan de hand, is voor groep 1/2 staan minder belastend voor de leraar, voelt hij zich daar meer ontspannen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Primair onderwijs ,de basisschool. De directeur vindt deze leerkracht de enige die geschikt is om voor deze groep. De groep 1/2 wordt overgenomen door een een leerkracht waarvan de directeur vindt dat deze niet geschikt is voor groep 7. De leerkracht heeft zelf geen stem gehad in deze wisseling van groep. Is er regelgeving, COA of wet, die hier iets over zegt?
ronron1212
7 jaar geleden
Een wet nee kijk in de cao misschien dat er iets in staat maar denk het niet. Belang van de school daar gaat het om en de directeur is hiervoor verantwoordelijk.

Antwoorden (3)

Het bevoegd gezag behoeft de voorafgaande instemming van het deel van de medezeggenschapsraad dat uit en door het personeel is gekozen, voor elk door het bevoegd gezag te nemen besluit met betrekking tot de vaststelling of wijziging van de formatie (artikel 12 -artikel 1 lid b Wet medezeggenschap op scholen)

Als er een gemeenschappelijk medezeggenschapsraad is geldt volgens artikel 16 lid 3 van deze wet dat het bevoegd gezag de voorafgaande instemming behoeft van het deel van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad dat uit en door het personeel is gekozen voor elk door het bevoegd gezag te nemen besluit met betrekking tot vaststelling of wijziging van de samenstelling van de formatie van personeel dat is benoemd of te werk gesteld zonder benoeming dat werkzaamheden verricht ten behoeve van meer dan een school.

Conclusie kan niet anders zijn dat als het personeelsdeel van de medezeggenschapsraad in meerderheid akkoord gaat, u zich zal moeten neerleggen bij het besluit u voor groep 7 te laten staan.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0020685/2017-01-01#Hoofdstuk3_Artikel16
fisbel
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Bovenstaande heeft betrekking op de vorming en samenstelling van het team. De verdeling van de onderwijstaken binnen dat team is taak van de directie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De directie overlegt met de betrokkene over de (her)verdeling van de taken. Na deze gesprekken presenteert de directie op een teamvergadering het definitieve voorstel. Op basis van het definitieve voorstel volgt de feitelijke taaktoedeling.
De verdeling van de onderwijstaken over de beschikbare teamleden is taak van de directie. Uiteraard kan een directeur alles eerst overleggen met de teamleden, maar soms is daar gewoon geen tijd voor, of is er geen andere oplossing (andere leerkracht) voorhanden en zal het dus hoe dan ook zo opgelost moeten worden.

Als de leerkracht die nu van groep 1/2 naar groep 7 gaat daar echt moeite mee heeft, is het aan hem/haar zelf om een gesprek met de directie aan te gaan.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De directie overlegt eerst met de betrokkene en legt dan het voorstel voor aan de teamleden tijdens een vergadering.
Inekez1
7 jaar geleden
Dat zou de directie kunnen doen, en voor de verdeling van groepen aan het begin van een nieuw schooljaar zal dat ook op elke school gebeuren. Maar ontstaat tijdens het schooljaar een onverwachte crisis (iemand langdurig ziek en geen geschikte vervanger) dan is het de taak van de directie om het ontstane probleem op te lossen. En wel binnen 24 uur. Natuurlijk is het wenselijk dat een directeur dat in overleg met de betrokkene doet, maar verplicht is het niet. Als die groep 7 toevallig een hele zware groep is, dan kan hij wel elke leerkracht gaan vragen of hij/zij groep 7 wil overnemen, maar dan is te verwachten dat niemand dat vrijwillig gaat doen. Er moet wel een leerkracht voor de klas, en ook een leerkracht die met de groep kan werken. Dan kan het dus gebeuren dat een directeur een keuze moet maken waar een personeelslid niet heel blij mee is.
Ja, doorgaans zal ook in het contract staan dat de medewerker in principe op elke groep ingezet kan worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar nooit zonder overleg