Hoe help jij je kind met kiezen?

Ik ben benieuwd op welke manier ouders hun kind helpen met de studiekeuze of profielkeuze. Best lastig en je wilt het beste voor je kind, maar wat is dat het beste?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als ik u was zou ik een beetje sturen, maar niet een bepaald beroep opdringen. Het kind zal hoogstwaarschijnlijk nog een groot deel van zijn/haar leven binnen dit vakgebied werkzaam zijn. Uit mijn ervaring blijkt dat het verstandig is dat het kind iets doet wat hij/zij leuk vindt, maar eventuele eye-openers kunnen geen kwaad. (Hiermee bedoel ik dat sommige beroepen evt. geen baangarantie bieden en dat u hierop duidt). Ik raad u aan om vooral het kind te laten beslissen en dat u alleen wat bijstuurt. Probeer anders uw kind zelf een stuk of 5 studies uit te laten zoeken. Kijk vervolgens samen welke studie de beste kansen op een goede toekomst biedt en waar de interesses van uw kind liggen. Een kind kan moeilijk zelf de juiste beslissingen nemen als het alleen van zijn/haar perspectief wordt gezien. Een andere frisse blik erop kan geen kwaad en zal misschien toch het besluit van het kind (ten goede) beïnvloeden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100