Ik heb ADD en heb mijn huiswerk vaak niet af en geen vrije tijd, is er een oplossing?

Ik heb ADD en doe daardoor veel langer over mijn werk, waar iemand anders een uurtje mee bezig is ben ik 5 uur of meer mee bezig(behalve als ik het leuk vind, of als ik er geïnteresseerd in ben. Maar daar kan ik ook weer niets aan doen want dat hoort ook al bij ADD)
(Ik ben blijven zitten en doe nu voor de 2e keer gym1)
Ik ben vaak uit school tot het eten bezig met huiswerk, en dan heb ik het nog niet af.

Ik heb bijna geen vrije tijd meer.
Als ik wil 'afpsreken' met een vriend, dan maak ik mijn vrije tijd zelf maar en dan heb ik mijn huiswerk al helemaal niet af en krijg ik weer gezeik thuis en op school. Ik heb leerhulp op school, maar die mevrouw vind het maar raar en gelooft het maar niet helemaal dat ik er zo lang over doe. En dat is behoorlijk irritant.

Heeft iemand tips?

Of misschien hoe ik het moet aanpakken om te vragen om minder huiswerk te krijgen, of een andere manier van werken zonder dat ik word uitgelachen ofzo. Want waarschijnlijk vinden de docenten het dan dikke onzin, lachen me uit, en zeggen nee. Misschien wordt er wel ja gezegd, maar ik wil het risico niet lopen/nemen, want dan staat ik echt voor lul.

(voor toetsen heb ik al tijdverlenging maar dat schiet nog niet echt heel erg op, 10minuten:( )

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
Heb je huiswerkbegeleiding?
Erna55
7 jaar geleden
Hoe komt het dat je 5 keer zolang erover doet ?
Je zegt dat het komt door je ADHD, maar is het omdat je toch andere dingen tussendoor doet ?
Erna55
7 jaar geleden
Ik bedoel ADD..
Heb je hier al gekeken ? http://www.studiemeesters.nl/studietips/studeren-met-add-of-adhd/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gymnasium 1? Ik kan je vertellen dat je op de havo veel meer vrije tijd heb ... kon wegens drukte buiten school school niet meer aan, gymnasium niveau, naar de havo gegaan en dat was twee vingers in de neus.
Inekez1
7 jaar geleden
"Ik ben vaak uit school tot het eten bezig met huiswerk, en dan heb ik het nog niet af."
Is dat het probleem?? Dacht je echt dat andere leerlingen (niet alleen van het gymnasium, maar ook havo en vmbo-leerlingen) altijd al voor het avondeten hun huiswerk af hebben? Wij moesten vroeger bijna 1,5 uur fietsen na schooltijd. Dan waren we soms pas om half 6 thuis, met een beetje pech ook nog natgeregend en verkleumd. Eerst douchen, opwarmen, dan eten en tegen 19.00 uur konden we dan BEGINNEN met ons huiswerk. Misschien helpt het als je je schema 'omdraait'. 's Middags tot het avondeten vrije tijd om met vrienden iets te doen en na het eten huiswerk maken. Dan heeft je hoofd even rust en ontspanning gehad en kun je de concentratie iets beter opbrengen dan direct na schooltijd. Dat betekent wel dat je niet 's avonds ook nog iets anders moet gaan plannen: geen spelletjes, geen vrienden, geen tv en geen sport. Vrije tijd heb je verder in het weekend en vakanties.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez -_- Liever fietsen en nat worden dan huiswerk. En je raakt er echt gefrustreerd van hoor, als je zelf bijna niet kan geloven dat je zo lang over je huiswerk doet, en er niets aan kan doen. Tenminste tot nu kan ik er niets aan doen. En zeg nou alstjeblieft niet van die dingen met vroeger toen .. ik wel zo en zo, en dat is veel erger!
Geen persoonlijke aanval hoor!!,
maar niemand wordt daar blij van. (Niet dat het bedoeld is om blij van te worden, maar je snapt denk ik wat ik bedoel.) En dat van dat andere leerlingen ook niet altijd klaar zijn voor het eten. Dat weet ik, maar ik heb dat iedere dag en dan heb ik vaak maar één vak af van de 2 of 3. vrije tijd verder in weekend en vakanties?
Nee dan moet ik ook huiswerk doen(ja ook in de vakantie), en sowieso is het niet de bedoeling dat je 5 dagen lang non-stop aan school te werken of wel? Dan zou iedereen die op school zit allang overspannen zijn. En als je geen sport kan doen, geen spelletjes, geen vrienden of geen tv (geen tv oké, maar)... dan heb je echt geen leven meer. Als het echt zo zou moeten had ik allang zelfmoord gepleegd. En dat laatste is geen grapje ofzo.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55
Ik heb een hekel aan vooroordelen. Met ADD zit je niet 100% van de tijd andere dingen te doen.
Als je iets ergens leest is dat niet persé waar. En onthoudt ook dat wat er dan staat niet altijd voor alles wat daarmee te maken heeft geldt. Met ADD raak je snel afgeleid ja, dat klopt. Maar je zit niet de hele tijd andere dingen te doen. Er zijn ook websites waarop mensen met ADD worden beschreven geestelijk gehandicapten of psychisch gestoorde mensen die niet normaal kunnen werken en slecht dit kunnen en dat kunnen.
Ik word hier zelf echt helemaal gek van van dat soort websites, en vooral de mensen die ze schrijven. Van die mensen die dan denken dat ze er heel veel verstand van hebben, en dan heel interessant gaan lopen doen.
maar goed... Dit is één van die websites: Mensen met ADD hebben dit slecht en kunnen dat slecht/niet. Dat is helemaal niet zo! Voor mensen met ADD is het moelijk om dit en dat te doen(wat er dan ook mag staan), ze zijn er niet persé mega slecht in of kunnen het niet.
Erna55
7 jaar geleden
@ Divad :
De toegevoegde link gaat over studeren met ADD. Ik lees er niet in dat mensen met ADD gestoord of geestelijk gehandicapt zijn. Ik vroeg je of je ook andere dingen tussendoor doet. Ik heb niet gezegd dat je 100% van de tijd andere dingen doet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@David, ik kan je niet helpen, hoe graag ik dat zou willen. Ik vind dat je het prima onder woorden hebt gebracht. Ikzelf kan prima een paar zaken tegelijk doen, ik ben niet snel afgeleid en kan mij goed concentreren. Daar ben ik dankbaar voor, maar het frustreert mij dat ik het een ander niet kan leren.
Ik weet wel dat iemand met ADD heel veel kan, en sommige zaken zelfs hééééél goed kan, maar ik weet niet hoe ik iemand anders moet leren om te verbeteren wat hij moeilijk is. Dat is heel persoonlijk en voor iedereen anders.
Maar ik voel wel iets wat jij ook voelt bij het lezen van die websites op Internet. Ik voel woede, ik zou deze zelf benoemde betweters zo van internet willen laten verwijderen als ik dat kon.
Vraag een apart gesprek met een docent en bespreek je moeilijkheden en je angst, dat je bang bent dat hij het gek vindt dat je iets vraagt.
Soms moet je risico lopen om iets te bereiken.
Als je het de docent net zo goed kan uitleggen, zoals je het hier schrijft, gaat een gesprek met een docent zeker lukken. Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@David er is hierboven een kromme zin blijven staan.
maar ik weet niet hoe ik iemand anders moet leren om te verbeteren en makkelijker te maken wat hij moeilijk vindt en wat ook moeilijk is. Dat is heel persoonlijk en voor iedereen anders.

Het beste antwoord

Tot nu toe heeft niemand bij de antwoorden en reacties geschreven over het meest logische traject. Waarschijnlijk omdat velen ervan uitgaan, dat je dat al lang volledig uitgeprobeerd hebt.
Ik bedoel het traject van leren omgaan met je afleidingen, door een prikkelarme huiswerkomgeving te creëren, je werk in voldoende kleinere onderdelen te hakken (zodat je telkens een deel succesvol kunt afsluiten en dan even pauze mag nemen), en wellicht ook medicamenteuze ondersteuning met Medikinet (Retard), een soort Ritalin.
Mensen met deze hinderlijke aandoening kunnen vaak aanzienlijke verbeteringen bereiken onder begeleiding van een psycholoog, die je leert ermee om te gaan. Zoiets kan werkelijk groot verschil uitmaken, want jij bent intelligent genoeg om de principes te doorzien en dus in je voordeel te laten werken. Heb je dit alles al gehad? Zo ja, dan komt het volgende antwoord. Dat paste hier niet onder, omdat het bij elkaar net te veel tekens had. Dus: wordt vervolgd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ah, GoeieVraag staat me niet toe een tweede antwoord te geven. Dus heb ik maar op mezelf gereageerd. Daar vind je het vervolg op dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is mijn tweede antwoord. Lees eerst mijn eerste, waarop dit het vervolg is. Soms is het kiezen of delen in het leven. Je bent al in de eerste klas blijven zitten, dus de vrienden uit die klas zie je sowieso al veel minder.
Het onderwijsniveau dat je nu volgt, past wellicht goed bij je intelligentie, maar niet bij je mogelijkheden/vaardigheden tot concentratie. Beide zijn nodig voor het succesvol doorlopen van het gymnasium.
Want het is kennelijk niet zo dat jij het gebrek aan oefening door te weinig huiswerk maken, kunt compenseren door je intelligentie. In dat geval zou je niet zijn blijven zitten.
Het advies van een minder zware opleiding is dan werkelijk een passend advies. Daar zul je niet weer blijven zitten en dus wel je vrienden kunnen behouden. Daar zul je ook voldoende vrije tijd over hebben om echt een leuke jeugd te hebben.
Bovendien kan het goed zijn dat je in je adolescentie bemerkt minder problemen te hebben. Je hersens zijn nog volop in ontwikkeling. Het planningsdeel van je hersens rijpt nog door tot in de vroege volwassenheid. Alle kans dat jij later dus veel beter zult worden in het maken van huiswerk in een normaler tijdsbestek.
Beter een leuke jeugd en iets later naar de universiteit, dan een rotjeugd, die waarschijnlijk ook nog eens qua opleiding fout loopt. Je mag namelijk niet te vaak blijven zitten. De kans dat je daardoor hopeloos gefrustreerd helemaal afhaakt, is dan ook vrij groot.
Dus bedenk: wie het onderste uit de kan wil, krijgt het lid op de neus. Beter een haalbaar traject kiezen, dan te hoog grijpen en je erop kapot lopen. Ook bij de reacties hebben al veel mensen nuttige dingen geschreven. Jij hebt snel een (uitgebreid) weerwoord. Te snel zelfs. Dat is geen sterkte, maar een zwakte. Geef wat anderen schrijven de aandacht die het verdiend. Door alles van de hand te wijzen, zet je jezelf uiteindelijk klem. Dat is geen teken van intelligentie, maar van arrogantie. Arrogantie is nooit slim.

Andere antwoorden (1)

Wellicht is het een idee om naar een lager schooltype te gaan met minder huiswerk.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is geen mogenlijkheid want de vorm van gymnasium van de school waar ik nu op zit heeft al sowieso minder huiswerk, omdat je uren hebt om huiswerk in te doen of aan een project werken ipv. een gewoon uur. Vaak één keer per dag. Maar als ik dus naar een andere school of ander niveau ga krijg ik alleen maar nog meer huiswerk. En dan heb ik ook geen vrienden meer.