Welk vakkenpakket/ vakken moet ik kiezen om architect te worden?

Ik wil later architect worden en zit nu op vmbo tl, welk sector en verplichte vakken enzo moet ik dan kiezen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
57.7K

Het beste antwoord

De vakken wiskunde B en natuurkunde zijn verplicht.
De vakken die van pas komen bij de studie voor architect zijn tekenen, geschiedenis.
Om later de beschermde titel architect te mogen voeren moet men de HBO of de universiteit gevolgd hebben bv. via de Technische Universiteit Delft of de TU Eindhoven

Als je van het vmbo (voortgezet middelbaar beroeps onderwijs) af komt, kun je niet meteen een HBO-studie gaan volgen in de richting architectuur of bouwkunde.
Een vooropleiding op het mbo die te máken heeft met bouwkunde of architectuur is het beste. Er is geen púre opleiding mbo bouwkunde.
Er zijn wel allerhande andere opleidingen zoals mbo bouwkunde en constructietechniek of mbo interieurarchitectuur. Een opleiding mbo bouwkunde, waarmee je als architect kan gaan werken, bestaat niet.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je kunt ook voor de sector binnenhuisarchitect kiezen
De toelatingseisen voor de opleiding MBO-Bouwkunde met binnenhuisarchitectuur zijn:
Vmbo-diploma economie of gemengde of theoretische leerweg met een van de volgende vakken: wiskunde, natuurkunde of scheikunde.
Na deze voltooide Mbo-opleiding kun je alsnog doorstromen naar het hbo voor de opleiding bouwkunde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt maar ik ga na TL havo doen en als ik dat examen haal kan ik wel hbo opleiding doen, toch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En welk sector moet ik kiezen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Dan kies je dus HBO-bouwkunde. Een prachtig vak
http://www.ncoi.nl/opleidingen/HBO-Bouwkunde-HBO.html?gclid=CPWDr9aGz9ACFYccGwodDjUDKg&gclsrc=aw.ds