Waarom merk je pas op de middelbare school verschil in intelligentie/niveau?

Toen ik in groep 8 van de basisschool zat was er al duidelijk verschil in niveau, alleen merkten wij dit niet. Mijn vriendinnetjes hadden het rekenniveau van groep 4 en het taalniveau van groep 7, terwijl ik het niveau van groep 8 had. Wij merkten hier echter niks van als we bij elkaar gingen spelen en over dingen aan het kletsen waren.
In klas een ging ik naar vwo en zij naar vmbo kader. Toen ik ze na een jaar weer sprak merkte ik dat ik niet meer een goed gesprek met ze kon hebben, ze hadden totaal andere interesses en snapten de mijne niet. En dat na 1 jaar! Hoe kan dat zo snel verandert zijn? Is het misschien de omgeving?

(Niet dat ik mezelf toen beter vond hoor, ik voelde me eerder een nerd omdat zij de stoere meiden waren ;) )

Toegevoegd na 40 seconden:
kak spelfouten kan ik niet tegen doei

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
Je verhaal leek serieus tot ik je toevoeging las.
" kak spelfouten kan ik niet tegen doei" .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat de toevoeging sloeg op "verandert" en de stijl verwees naar Kakhiel.
erotisi
7 jaar geleden
Dat komt omdat het verschil wat je al zag, dat jij dus een nerd bent en zij stoer, nu ineens wat duidelijker is geworden doordat oa op grond daarvan er een scheiding is gemaakt. Die scheiding was er eerst niet en nu wel en dat kan een andere onbewuste houding hebben gecreëerd. Zeker als je als je ook al niet (meer?) tegen spelfouten kunt.....

Antwoorden (1)

Je schrijft: ‘waarom merk JE’.. Maar je bedoelt: ‘waarom merk IK’.. dit is namelijk niet bij iedereen hetzelfde.

Persoonlijk heb ik altijd dit soort verschillen wel ervaren, vooral vanaf groep 3 werd het steeds duidelijker. Alleen heb ik nooit ervaren dat dit betekent dat je geen goed gesprek kunt voeren met mensen die minder goed kunnen leren. Sterker nog: naarmate ik meer inzicht kreeg in het hoe en waarom van deze verschillen, kon ik het beter plaatsen en kon ik me ook steeds beter aanpassen. Ik denk ook dat het getuigt van volwassenheid dat je flexibel kunt omgaan met dit soort niveauverschillen.

Als kind lag ik altijd buiten de groep en begreep ik niet waarom. Dan hoorde ik via mijn ouders dat de andere kinderen vonden ‘dat ik altijd van die moeilijke woorden gebruikte’ en dat ze me niet konden volgen. Terwijl ik me van geen kwaad bewust was, en dus ook niet wist wát het dan was dat ze niet konden volgen.

Juist in de eerste en tweede klas kreeg ik meer inzicht in niet alleen waarom die verschillen in interesse, humor en analytisch vermogen zo groot waren, maar ook wat de uitwerking van die verschillen was en hoe ik daarmee om kon gaan. En Nee: niet alle soorten gesprekken kun je met iedereen voeren en de inhoud is ook bij iedereen anders. Maar dat wil zéker niet zeggen dat een gesprek met iemand met een lager IQ niet goed kan zijn.

Het kan natuurlijk wél zijn dat je om een andere reden uit elkaar groeit, zeker op die leeftijd. Als kind speel je ook met elkaar, en naarmate je meer volwassen wordt ga je de tijd die je samen doorbrengt anders invullen. Misschien kom je er nu wel achter dat jullie toch minder gemeen hadden dan je altijd dacht. Een verschil in interesse kan wel voor een deel voortkomen uit een niveauverschil, maar niet alleen. En als jullie dezelfde interesse of dezelfde hobby hadden gehad, zou je elkaar daar vast wel in vinden. Niveauverschil of niet.

Misschien konden jullie wel nooit een goed gesprek voeren, maar merk je dat nu pas echt omdat je als kind vooral speelde en weinig echte gesprekken voerde. Of misschien merk jij nu pas in je VWO-klas hoe het is om vriendschappen te hebben met mensen die ook een bovengemiddelde intelligentie hebben en vind je dat zo prettig dat je dat type vriendschap en dat type gesprekken nu als maat neemt voor al je vriendschappen. Maar met je schoolvriendinnen had je een ander type vriendschap en praatte je over andere dingen. Dat is niet per se minder goed, maar wel anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja ik twijfelde nog dit voor iedereen geldt, maar in mijn omgeving herkende bijna iedereen het dus vandaar :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, ik merkte het ook bij bepaalde humor en 'moeilijke' woorden