Waarom heb ik een studieschuld over het studentenreisproduct terwijl ik in mijn eerste jaar op tijd ben gestopt?

In 2015 ben ik begonnen met studeren. Na 3 maanden ben ik echter al gestopt (eind december). Nu staat op mijn DUO een bedrag bij OV-lening prestatiebeurs. Echter omdat ik in december gestopt ben, zou dit bedrag kwijtgescholden moeten worden. Zie stukje hieronder.

Stoppen in je 1e jaar
Krijg je voor het eerst studiefinanciering voor hbo of universiteit en stop je in je 1e jaar met je studie? Als je vóór 1 februari je studiefinanciering stopt, worden je studentenreisproduct en aanvullende beurs automatisch een gift. Ook als je later geen diploma haalt. Er is 1 voorwaarde: je mag in hetzelfde studiejaar geen studiefinanciering meer krijgen voor hbo of universiteit.

Bron:
https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studeren/stoppen-met-je-studie.jsp

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
SimonV
7 jaar geleden
Heb je je studentenreisproduct ook stopgezet? Je moet het studentenreisproduct stopzetten uiterlijk op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op een studentenreisproduct. Vanaf de eerste van deze maand mag je niet meer met je studentenreisproduct reizen. https://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(31827),Question4332=obj(4332):obj(4335),Question4342=obj(4342):obj(4357),Question4371=obj(4371):obj(4385)

Antwoorden (1)

De link met de informatie die je meegeeft is verouderd.
De nieuwe informatie (vanaf september 2015) is als volgt:

Je studiefinanciering is een lening. Die lening moet je na je studie terugbetalen. Alleen het studentenreisproduct en de aanvullende beurs kunnen een gift worden. Je moet dan binnen 10 jaar je diploma halen, gerekend vanaf je 1e maand studiefinanciering.
Haal je geen diploma, dan moet je alles terugbetalen. Behalve de aanvullende beurs in je eerste 5 maanden met studiefinanciering, die mag je altijd houden.
fisbel